Narzędzia do analizy słów kluczowych to podstawowa broń każdego SEO-wca. Pozwalają one odkryć frazy, na które powinno się pozycjonować witrynę, określić ich konkurencyjność, opłacalność, a także obliczyć potencjalny ruch, który wygenerują. Za takie – i znacznie większe – możliwości trzeba zazwyczaj sporo zapłacić. Na szczęście istnieje wiele darmowych planerów słów kluczowych, które mogą pomóc w codziennej pracy zwłaszcza copywriterom oraz specjalistom SEO prowadzącym działalność freelancerską. Poznaj 5 darmowych narzędzi do analizy fraz kluczowych!
Planer słów kluczowych Google Ads
Jak podaje warszawska agencja pozycjonowania Miromind, planer słów kluczowych w panelu Google Ads to najpopularniejsze narzędzie tego typu w sieci.
Co świadczy o jego sile? Przede wszystkim, w przeciwieństwie do większości rozwiązań, dostępne w nim dane są precyzyjne, a nie wyestymowane. W końcu pochodzą od samego Google’a, który ma dostęp do dokładnych wyników określających to, ile razy wyszukiwana jest każda fraza kluczowa. W darmowej wersji od niedawna trzeba jednak zadowolić się przybliżonymi wartościami.
Niemniej, z pomocą planera Google z łatwością znajdziesz propozycje słów kluczowych dla swojej strony i poznasz ich konkurencyjność. A to wszystko za darmo! Wystarczy posiadać konto w Google.
Z jednej strony masz więc możliwość wyszukania fraz związanych ze słowem, które Cię interesuje, a z drugiej – odkrycia, na jakie hasła pozycjonuje się Twoja konkurencja. W odpowiednim polu Keyword Plannera musisz po prostu wprowadzić wybrane słowo bądź witrynę.
AnswerThePublic
To bardzo proste, ale i bardzo użyteczne narzędzie, dzięki któremu poznasz konteksty, w jakich użytkownicy najczęściej pytają o dane słowo kluczowe. Wystarczy wpisać interesującą Cię frazę w polu wyszukiwania i wybrać jej język.
Wyniki, które pojawią się na stronie, będą podzielone pod kątem rodzaju zwrotów. Jeden diagram pokaże Ci najczęstsze wyrażenia przyimkowe z danym słowem, inny – najpopularniejsze pytania z jego użyciem.
Pomocnym udogodnieniem jest także uporządkowanie fraz według przybliżonej liczby ich miesięcznych wyszukiwań. Użytkownik nie ma co prawda możliwości poznania jakichkolwiek wartości, ale intensywność koloru towarzyszącego danemu zapytaniu wskazuje na to, czy ma ono wyższy, czy niższy potencjał niż pozostałe.
W darmowej wersji AnswerThePublic dzienna liczba zapytań o frazy jest limitowana.
Ubersuggest.io
To doskonałe narzędzie od jednego z najbardziej popularnych marketerów Neila Patela, które może okazać się bardzo pomocne przy ustalaniu fraz typu long tail. Przy propozycjach Ubersuggest bierze pod uwagę między innymi język oraz odmianę słów. Co ciekawe, długość ogona w danej frazie możesz wybrać poprzez dodawanie do swojego zapytania pierwszej litery kolejnego słowa, a także cyfry określającej liczbę wyrazów we frazie.
Dzięki Ubersuggest poznasz ponadto średnią miesięczną liczbę wyszukiwań każdego słowa, jego konkurencyjność oraz koszt za kliknięcie. Z narzędzia wyciągniesz szeroką listę tematycznie powiązanych fraz kluczowych w porządku alfabetycznym – także tych pochodzących z obrazów, materiałów wideo czy innych widgetów.
KWFinder
KWFinder to narzędzie podobne do planera słów kluczowych od Google. Tak jak on, pokazuje informacje na temat potencjału frazy, jej konkurencyjności oraz średniego kosztu kliknięcia. W darmowej wersji dostajesz także 50 sugestii słów dla 3 zapytań dziennie.
Funkcją, która wyróżnia KWFinder spośród konkurencyjnych narzędzi, jest niewątpliwie autouzupełnianie zapytań oraz generowanie pytań na dane słowa kluczowe. Takie możliwości okażą się pomocne choćby przy poszukiwaniu tematów na firmowego bloga.
Narzędzie działa w 40 językach, przy czym wyniki można zawęzić do wybranej lokalizacji. Przyda Ci się zatem zawsze wtedy, gdy chcesz poznać potencjał obcojęzycznych słów kluczowych dla danego kraju.
Google Trends
Na koniec wróćmy jeszcze raz do Google, ponieważ to właśnie on posiada najdokładniejsze dane na temat wyszukiwanych w sieci słów kluczowych. Poza wspomnianym planerem z Google Ads oraz niewspomnianym, lecz nie mniej pomocnym Google Search Console, możesz również korzystać z Google Trends.
Narzędzie to cechuje się bardzo prostą obsługą i intuicyjnym interfejsem. Dostarcza przede wszystkim informacji na temat sezonowości wybranej frazy, ale nie tylko. Podsuwa także zapytania związane z danym słowem i daje możliwość porównania liczby wyszukiwań kilku różnych haseł na przestrzeni czasu.
Bonus!
Myśląc o narzędziach Google, warto pamiętać również o samej wyszukiwarce, która wyposażona jest przecież w funkcję autouzupełniania wpisywanego zapytania. W efekcie, kiedy zaczniesz wprowadzać frazę, Google podpowie Ci, w jakich kontekstach najczęściej interesuje ona użytkowników.
Pozycjonowanie nie musi być drogie!
Poznanie słów kluczowych, na które będziesz pozycjonować stronę internetową, to pierwszy krok w każdej strategii SEO. Bardzo często będziesz w tym celu potrzebować kosztownych narzędzi dla profesjonalistów. Dobra wiadomość jest taka, że choć zawsze będą one bardziej kompleksowe i funkcjonalne, to masz do dyspozycji także rozwiązania darmowe. W wielu przypadkach okażą się one w zupełności wystarczające!