Zainteresowanie platformami e-commerce, które wspierają model B2B rośnie. Co mogą zaoferować tego typu serwisy i jaką wartość dodaną mogą one wygenerować dla naszej firmy?
Firmy chętnie szukają partnerów w wymianie B2B, nie zawsze rynek zapewnia im do tego odpowiednie narzędzia
Wymiana B2B z wielu powodów jest bardziej złożona od sprzedaży B2C. Model ten odnosi się do handlu business to business – sprzedaży lub zakupu dóbr od innego przedsiębiorstwa. Oferty przygotowywane są w nim w taki sposób, by jak najlepiej spełnić oczekiwania danej firmy, czyli podmiotu, który posiada bogatą wiedzę na temat tego, czego w zasadzie potrzebuje i jakie oczekiwania ma wobec danej transakcji. Kupowane przez inne przedsiębiorstwo produkty mają przede wszystkim przełożyć się na osiągnięcie jak największej wartości dodanej – czy to usprawniając infrastrukturę, czy to pozyskując półprodukty w niskiej cenie, przekształcając je w gotowe do sprzedaży konsumentowi końcowemu dobro. Specyfika handlu B2B jest zupełnie inna od B2C. Nasze działania reklamowo-marketingowe przyjmują zupełnie inną formę, skupiamy się na stabilnym rynku zbytu, a w procesie przygotowywania oferty kluczowe jest stworzenie jej w taki sposób, by jak najlepiej spełniały oczekiwania nasze i partnera biznesowego. Otwiera to drogę do owocnej współpracy będącej gwarantem stabilnego rynku zbytu i możliwości generowania sporego zysku.
Korzyści płynących z wymiany B2B jest więcej. Model ten wkracza także w rzeczywistość handlu e-commerce. Nakłada to jednak na platformy działające w tym obszarze pewne dodatkowe wymagania. Większość platform e-commerce tworzona była z zamysłem umożliwienia handlu firmom, które celują w model B2C (oczywiście są wyjątki). Dlatego ich funkcjonalność jest dosyć ograniczona, szczególnie w obszarach takich jak przygotowywanie indywidualnych ofert, czy zapewnienie bezpiecznych warunków do realizacji transakcji. Znając założenia i bardzo podstawowe potrzeby modelu B2B przyjrzyjmy się, czego należy oczekiwać od współczesnych platform e-commerce – od podstawowych kwestii jak przejrzystość serwisu, po bardziej zaawansowane.
Platformy e-commerce działające w sektorze B2B powinny zapewniać dostęp do odpowiedniej funkcjonalności związanej z tym modelem handlu
B2B opiera się o skuteczną komunikację i tworzenie ofert, które zaowocują obustronnymi korzyściami. Dlatego jednym z najważniejszych aspektów działania platform umożliwiających handel pomiędzy firmami, jest udostępnienie możliwości negocjacji ceny, udzielania rabatów na duże zamówienia, czy generowania cenników hurtowych. Ta opcja musi być połączona z odpowiednią kategoryzacją produktów i przejrzystością samej strony tak, by wyszukiwanie poszczególnych produktów było proste i wygodne. Dodatkowo platforma e-commerce powinna pozwalać na wyświetlanie cen netto. To podstawowa funkcjonalność – jeśli dany serwis jej nie posiada, widać na pierwszy rzut oka, iż tworzony jest głównie z myślą o wymianie B2C.
E-commerce w B2B powinno być dostosowane do nowoczesnych standardów handlu internetowego
Fakt, iż e-commerce w B2B dynamicznie się rozwija, ciągnie za sobą konieczność wdrażania do tego modelu handlu standardów z bardziej konwencjonalnych platform e-commerce. Zamówienia powinny móc się odbywać z poziomu urządzeń mobilnych, a funkcjonalność platformy powinna móc być zintegrowana z innymi systemami informatycznymi, co ułatwi kontrolę stanu magazynowego i realizacji transakcji. Nowoczesne platformy e-commerce sprzyjające handlowi B2B umożliwiają integrację z dedykowanymi systemami ERP, CRM i powszechnymi narzędziami do zarządzania procesami firmowymi.
E-commerce to przede wszystkim szansa na dotarcie do szerokiego grona partnerów i rozwój sprzedaży
W modelu B2B również liczy się to, by dana platforma oferowała dostęp do sporego „ruchu”. Pozwoli to na skuteczne konkurowanie, poszukiwanie najbardziej atrakcyjnych ofert, rozwijanie sprzedaży i docieranie do coraz to nowszych grup docelowych. Warto więc stawiać na platformy o stabilnej pozycji, które cieszą się sporym zainteresowaniem ze strony kupujących i sprzedających. W przypadku jednego z najbardziej znanych w Polsce podmiotów, który realizuje e-commerce zgodnie z modelem B2B i B2C, Allegro, a w przypadku B2B Allegro Biznes, możemy zyskać dostęp do 170 milionów ofert. Platforma ta szczyci się faktem, iż co 4 firma realizuje zakupy właśnie na niej. To potężny rynek, który jest przykładem potęgi B2B w sektorze e-commerce.