Jeszcze jakiś czas temu firmy bez wątpienia mogły funkcjonować w świecie analogowym. Bazując na stałych klientach, systemach ustnych poleceń, czyli tzw. poczty pantoflowej oraz ciesząc się dobrą opinią wypracowaną przez lata istnienia na rynku. To rzeczywiście solidny fundament prowadzenia firmy i może się wydawać, że service design jest tu ostatnim potrzebnym narzędziem.
I choć przedsiębiorcy mogą czasem uważać, że „lepsze jest wrogiem dobrego”, to transformację digitalową, czyli wprowadzenie firmy także w świat cyfrowy, powinno się przeprowadzić jak najszybciej. Dlaczego? Bo klient w rozumieniu kogoś, kto pozwala firmie zarabiać pieniądze, stale idzie naprzód. Firma, która będzie stała w miejscu niebezpiecznie się od niego oddali.
Dlaczego to ważne i jak odpowiedzieć na wyzwania stawiane przez świat biznesu?
Jeśli firma nie podejmie określonych działań zbliżających jej do klienta, spowoduje to powstawanie coraz większej przepaści pomiędzy jej działaniami a oczekiwaniami odbiorców usług. W konsekwencji może to doprowadzić do poważnych problemów, m.in. finansowych. Znaczącą pomocą może się tu okazać service design, czyli optymalizacja usług, które w firmie istnieją i dopasowanie ich do oczekiwań klientów. W ramach service design możliwe jest także tworzenie zupełnie nowych usług w odpowiedzi na potrzeby rynku. Dlaczego warto to zrobić za pomocą narzędzia service design i skorzystać z pomocy profesjonalistów w tej dziedzinie?
Dostępność usług
Coraz częściej dla klientów ważna jest pełna dostępność usług. Żyjemy w świecie pełnej komputeryzacji i w każdej chwili możemy mieć dostęp do informacji, korzystać z różnego rodzaju udogodnień. Firma oferująca usługi powinna się do tego trendu dostosować i może to zrobić dzięki service design.
Relacje
Jeśli dotychczas firma bazowała na systemach poleceń i potrafiła zbudować dzięki temu mocną pozycję na rynku – powinna wykorzystać to również w świecie digitalowym. Daje on niesamowite możliwości z tym związane – korzystanie z wielu kanałów i mocna personalizacja usług.
Zarządzanie doświadczeniem klienta
W digitalowym świecie jest to możliwe i jest w dodatku – poprzez service design – potężnym narzędziem. Dzięki niemu można kreować taką rzeczywistość, której klient oczekuje – zaspokajać jego potrzeby, szanować jego wartości, a także zapewniać profesjonalną obsługę. W procesie service design dokładnie to się dzieje, dlatego też nie warto odkładać tego na później, zwłaszcza w czasach kryzysu.