Przeglądając coraz liczniejsze sklepy internetowe czy to z elektroniką czy biżuterią na pewno możesz dostrzec jedną wspólną cechę. Jest to fotografia produktowa na miniaturkach i w podstronach z konkretnym przedmiotem. Zdjęcia produktów są niezbędne w każdym sklepie internetowym. Te lepszej jakości pomagają zwiększyć przychody ze sprzedaży online.
Fotografia produktowa to specyficzna odmiana fotografii. Skupia się ona na przedmiotach, których używamy na co dzień, produktach premium czy specjalistycznych maszynach. Zadaniem zdjęć produktowych jest pokazanie często mało atrakcyjnych produktów w dobrym świetle. Ma to oczywiście zachęcić potencjalnego klienta do zakupu.
Odkurzacz czy wiertło to najczęściej produkty, które nie wzbudzają pożądania wielu osób. Są to przedmioty typowo użytkowe, w których najważniejsza jest ich funkcja. Dlatego właśnie dobra fotografia produktowa to sztuka zwrócenia uwagi klienta. Dodatkowym zadaniem zdjęć produktów jest pokazanie cech i funkcji prezentowanego przedmiotu. Nie zapominajmy jednak, że fotograf produktowy nie może zbyt mocno koloryzować produktu tak aby zachować jego naturalność.
Większość fotografii produktów przedstawia produkt na białym tle pośrodku kadru. Czasami pod produktem zostawia się lekki cień lub jego odbicie w celu bardziej estetycznego ujęcia. Warto dodać, że fotografia produktowa przedstawia tylko produkt, na którym się skupiamy. Ma to na celu zwrócenie uwagi klienta tylko na prezentowany przedmiot. Dzięki temu nic innego nie odciąga jego uwagi od przedstawianej oferty. Klient może skupić się na wszystkich cechach produktu, takich jak kolor, materiał czy detale.
Zdjęcia produktów – niezbędny sprzęt
Zanim przejdziemy do niezbędnego sprzętu warto pamiętać, że umiejętności są znacznie ważniejsze. Jeśli mamy już opanowane chociaż podstawy fotografii na pewno będzie nam łatwiej odnaleźć się w fotografowaniu produktów.
Jeśli nie posiadamy podstawowej wiedzy to niestety nawet najdroższy aparat i lampy nie gwarantują nam uzyskania dobrych efektów. To tak jakbyśmy chcieli poprowadzić bolid formuły pierwszej nie mając nawet prawa jazdy.
Światło – to najważniejszy składnik jeśli mamy na myśli fotografię produktów. Bez niego nie powstanie żadne zdjęcie. Aparaty to urządzenia skupione na rejestrowaniu światła. Coraz lepsze korpusy cyfrowe pozwalają osiągnąć lepsze efekty niż kiedykolwiek wcześniej.
Wyróżnia się dwa rodzaje światła używanego w fotografii produktowej. Pierwszy rodzaj to lampy błyskowe. Wyzwalają one błysk trwający ułamek sekundy. Jest on idealnie zsynchronizowany z momentem otwarcia migawki w aparacie. W tym celu stosuje się kabel lub wyzwalacz radiowy, który pozwala na perfekcyjne zgranie momentu błysku z rejestracją aparatu. Lampy światła ciągłego pozwalają natomiast na stałą emisję światła, jednak jeśli interesuje nas profesjonalna fotografia produktowa mogą okazać się zbyt słabe.
Aparat do zdjęć produktowych
Gdy mówimy o aparacie zwykle przed oczami mamy aparat z obiektywem. Jednak nie zapominajmy, że są to oddzielne elementy. Obecnie na rynku wyróżniamy lustrzanki oraz aparaty bezlusterkowe. W obu przypadkach możemy korzystać z szerokiego wachlarzu obiektywów w celu osiągnięcia zamierzonych efektów. Nie wchodząc w szczegółowe różnice pomiędzy korpusami pamiętajmy, że obowiązkowo do fotografii produktowej nasz aparat musi posiadać tryby manualne, które pozwolą nam kontrolować podstawowe parametry jego pracy.
Obiektyw do fotografowania produktów
Jak już wspomnieliśmy do każdego aparatu jest potrzebny obiektyw. Bez tego nawet najlepszy korpus nie zarejestruje żadnej sceny. Można wręcz powiedzieć, że obiektyw jest znacznie ważniejszy niż korpus. Co to oznacza dla fotografa produktowego? To obiektyw tworzy obraz widoczny potem na matrycy aparatu. Jeśli obiektyw będzie słabej jakości to zdjęcie produktowe również nie będzie prezentowało się atrakcyjnie.
Wyróżniamy również konkretne szkła do sprecyzowanych założeń. Jeśli wykonujemy zdjęcia produktowe biżuterii z pewnością niezastąpiony okaże się obiektyw makro, który pozwoli nam na pokazanie małych przedmiotów w odpowiedniej skali oraz z dobrze oddanymi szczegółami.
Akcesoria do studio fotografii produktowej
Jeśli mamy już oświetlenie, aparat i chociaż jeden obiektyw, teoretycznie możemy przystąpić do pracy. Warto jednak przeznaczyć jeszcze ułamek zainwestowanych funduszy na dobrej jakości tło oraz statywy. O ile tego pierwszego raczej nie trzeba szeroko wyjaśniać o tyle dobry statyw znajdzie wiele zastosowań w fotografii produktów.
Statyw fotograficzny zapewni oczywiście stabilność dla naszego aparatu. To zaowocuje ostrymi i nieporuszonymi zdjęciami produktów, które wykonamy w naszym studio.
Kolejną bardzo ważną zaletą będzie możliwość powtarzalności ujęć. Gdy fotografujemy przedmioty tego samego rodzaju w różnych kolorach niezbędne jest aby każdy z nich był sfotografowany dokładnie pod takim samym kontem. Nie wyobrażamy sobie przecież zdjęć serii tych samych produktów, gdzie każdy z nich jest sfotografowany pod innym kątem. Takie miniaturki na pewno nie będą nasza wizytówką.
Dysponując wymienionym wyżej sprzętem jesteśmy gotowi aby wykonać nasze zdjęcia produktów. Raz jeszcze podkreślamy znaczenie wiedzy i doświadczenia, których u fotografa produktów nigdy nie za wiele. Zawsze warto zdobywać nową wiedzę z książek, szkoleń czy licznych kursów online. To z pewnością przełoży się na to, że wykonywana przez nas fotografia produktowa będzie coraz lepsza.