Pierwsze kroki w internetowym marketingu bywają trudne. Trzeba poświęcić wiele czasu na poznanie rynku i przeanalizowanie swoich możliwości. Model internetowej sprzedaży trzeba przede wszystkim dopasować do rodzaju swojej działalności. Jedne rozwiązania będą lepsze dla dużego biznesu, inne dla startujących, niewielkich firm. W jaki sposób sprzedawać swoje produkty w internecie?
Żeby dobrze ocenić swoje sprzedażowe potrzeby i możliwości, trzeba ustalić kilka zasadniczych kwestii. Jaki typ produktów ma trafić do sklepu? Kto stanowi grupę docelową? Jak wygląda rynek? To tylko niektóre z pytań, jakie musi sobie zadać przedsiębiorca chcący rozpocząć działalność w internecie. Należy też rozważyć, czy ma to być gotowe oprogramowanie, tak działają np. sklepy Prestashop, czy lepiej zaczynać przez któryś z popularnych serwisów handlowych. Jakie są najłatwiejsze i najkorzystniejsze sposoby sprzedaży on-line?
Własna strona i sklep
Jednym z najczęściej wybieranych rozwiązań jest stworzenie sklepu na wykupionej domenie. Warto uważnie przemyśleć jej adres. Powinien być łatwy do zapamiętania i wzbudzać zaufanie. Oprogramowanie zapewniające sklepowi funkcjonalność można stworzyć od podstaw lub skorzystać z gotowych szablonów. Specjalistyczne oprogramowanie może być przydatne, jeśli w sklepie mają być sprzedawane produkty bardzo nietypowe, dla których standardowe narzędzia będą nieodpowiednie. Jednak w zdecydowanej większości przypadków, szczególnie dla firm debiutujących na rynku on-line, dobrym rozwiązaniem będą gotowe szablony. Wybór platformy e-commerce jest bardzo ważny. W większości przypadków sprawdzą się np. sklepy presta, ale niekiedy warto zainwestować w platformę dedykowaną.
Platforma e-commerce?
Jedną z najpopularniejszych obecnie narzędzi sprzedażowych jest Prestashop. Głównym jego atutem jest przyjazny interfejs oraz bezpieczeństwo. Użytkownicy podkreślają też, że projektowanie sklepów Prestashop nie wymaga szczególnych umiejętności. Jest to narzędzie zasadniczo darmowe, jednak niektóre dodatki wymagają dopłaty. Trzeba również mieć na uwadze, że prędkość działania, jaką osiągają sklepy internetowe Prestashop, zależy w dużej mierze od jakości hostingu i optymalizacji. Jeśli strona ma funkcjonować płynnie mimo dużego ruchu, to należy zwrócić na to uwagę. Na rynku dostępne są również inne darmowe platformy e-commerce. Istnieje też spory wybór narzędzi płatnych np. w formie abonamentu. Przed podjęciem decyzji warto zastanowić się, jaka jest przewidywana skala sprzedaży, asortyment i potrzeby klienta.
Serwisy sprzedażowe
Często wykorzystywanym narzędziem handlu internetowego są także platformy sprzedażowe. Są to serwisy, za pośrednictwem których można wystawiać na sprzedaż pojedyncze przedmioty lub całe pakiety. Dzięki swojej popularności ułatwiają pozyskanie klienta, oferują także wsparcie na różnych płaszczyznach. Często firmy, mimo posiadania własnego sklepu, decydują się także na wystawianie swoich produktów w takich serwisach. Jednak przed rozpoczęciem tego rodzaju sprzedaży warto zapoznać się z warunkami współpracy z daną platformą.