Nawet najnowocześniejszy sprzęt elektroniczny nie może być gwarancją bezawaryjności. Niedziałający laptop, smartfon czy tablet nierzadko nie są jedynym problemem. Istotną kwestią jest bowiem zawartość, a właściwie zgromadzone na urządzeniu dane. Te najczęściej mają jeszcze większą wartość, niż sam sprzęt. Dlatego powinny być odpowiednio zabezpieczone i backupowane. Jak prawidłowo zorganizować ten proces?
Dlaczego backup danych jest ważny?
Backupowanie danych nie powinno być bagatelizowane. Tylko w ten sposób można skutecznie zabezpieczyć się w przypadku awarii sprzętu i nie narażać na utratę ważnych plików, zdjęć czy kolekcjonowanej muzyki. Warto pamiętać, że odzyskiwanie danych nie zawsze jest możliwe. A nawet jeśli uda się je przeprowadzić skutecznie – nierzadko konieczne będzie poświęcenie dodatkowego czasu lub pieniędzy za wykonanie profesjonalnej usługi.
Zapewnienie odpowiednich kopii zapasowych, w momencie gdy całe urządzenie funkcjonuje poprawnie, oszczędzi stresu i pozwoli być przygotowanym na każde zdarzenie. Backupowanie może odbywać się dwutorowo. Najczęściej w tym celu wykorzystuje się dodatkowe akcesoria zewnętrzne lub korzysta z dobrodziejstw Sieci i tzw. Chmury.
Dane zawsze pod ręką
Pierwszą z metod jest skorzystanie z innych akcesoriów lub urządzeń. Nic nie stoi na przeszkodzie, by newralgiczne dane przenieść na inny sprzęt (np. z komputera na smartfon lub odwrotnie) i w ten sposób zabezpieczyć się przed awarią jednego z nich. W tej metodzie warto jednak wziąć pod uwagę, że jeśli dojdzie do najgorszego, a więc utraty sprawności sprzętu – warto bezzwłocznie pomyśleć o przeniesieniu danych na kolejne urządzenie.
Innym rozwiązaniem jest skorzystanie z dedykowanych akcesoriów, takich jak np. pendrive’y czy dyski zewnętrzne. Dzięki nim można zmagazynować pliki o istotnej treści i przechowywać je tam w bezpiecznej przestrzeni. Warto wybierać produkty o dużej pojemności, tak by pomieścić w nich jak największą liczbę plików. Dodatkowo warto zwrócić uwagę na prędkość zapisu. Ten parametr będzie bowiem odpowiedzialny za szybkość kopiowania kolejnych danych.
A może jednak Chmura?
Coraz bardziej popularną formą w tworzeniu kopii zapasowych jest wykorzystywanie możliwości, jakie daje tzw. Chmura. To nic innego jak dedykowana przestrzeń sieciowa, która pozwala na zapisanie wybranych plików. Całość jest dostępna zazwyczaj z poziomu zarejestrowanego w danym serwisie konta, dzięki czemu całość danych można pobrać na dowolne urządzenie, które aktualnie ma połączenie z Internetem. Jest to wygodne rozwiązanie, które nie wymaga posiadania dodatkowego sprzętu w wersji fizycznej.
Trzeba jednak pamiętać, że wszystkie dane warto odpowiednio zabezpieczyć (najlepiej silnymi, różnorodnymi hasłami). I to nie tylko w kwestii Chmury, ale również w przypadków zewnętrznych nośników. Te w końcu również mogą trafić do niepowołanych osób. W szczególności, gdy pliki są wrażliwe, warto pamiętać o tym dodatkowym, zabezpieczającym elemencie. Tylko w ten sposób będzie można czuć się w pełni bezpiecznie.