Media społecznościowe skróciły dystans między użytkownikami a firmami lub markami, a ich potencjał marketingowy z roku na rok jest coraz silniejszy. Jak wykorzystać funkcjonalności i narzędzia social media do działań marketingowych?
Social media marketing – co to jest?
Marketing w mediach społecznościowych to dzisiaj popularna i bardzo skuteczna metoda pozyskiwania nowych klientów, komunikowania się z fanami marki i klientami, a także sposób na budowanie rozpoznawalności marki i jej pozytywnego wizerunku. Składa się z działań bezpłatnych i płatnych, które mają na celu osiągnięcie konkretnych celów biznesowych.
W social media marketingu liczy się nie tyle publikowanie atrakcyjnych treści, ile połączenie kreatywności w tworzeniu contentu z dobrze przemyślaną strategią działań. Mogą zajmować się nim właściciele lub pracownicy przedsiębiorstwa albo zewnętrzna agencja social media.
Ogromnym atutem mediów społecznościowych jest ich ogromna różnorodność oraz wiele darmowych form reklamy i promocji dla firm. Najczęściej wystarczy założyć konto na konkretnej platformie, a potem utworzyć dodatkowy profil dla biznesu. W mediach społecznościowych łatwo targetować reklamy do konkretnych odbiorców i analizować wyniki kampanii.
Jakie „społecznościówki” są najpopularniejsze? Do najpopularniejszych należą Facebook i YouTube, przy czym w tym drugim Polacy spędzają najwięcej czasu spośród wszystkich mediów społecznościowych. O ile na Facebooku możesz dzielić się m.in. wpisami, zdjęciami i filmikami, a także transmitować na żywo, o tyle YouTube służy wyłącznie do udostępniania filmów i nagrań na żywo. Pozostałe popularne media społecznościowe to TikTok z maksimum trzyminutowymi filmami oraz Instagram do dzielenia się fotorelacjami. Popularnością cieszą się też Twitter, na którym można zamieszczać krótkie wpisy. Z kolei LinkedIn jest przeznaczony dla osób szukających pracy i różnych możliwości rozwoju zawodowego, m.in. poprzez członkostwo w grupach tematycznych czy udział w kursach LinkedIn Learning.
Dlaczego warto inwestować w social media?
Odpowiedź może być tylko jedna: bo tam są lub zaraz będą Twoim obecni i przyszli klienci! Zanim wybierzesz konkretną platformę lub platformy, sprawdź, jak bardzo aktywna jest na niej Twoja grupa docelowa. Co ciekawe, w mediach społecznościowych swoje konta ma aż 26 milinów Polaków, zatem to bez wątpienia ten potencjał wirtualnego świata, który warto wykorzystać!
Ogromnym plusem mediów społecznościowych jest to, że materiał, który stworzysz raz, może zacząć żyć własnym życiem. Userzy mogą go komentować i udostępniać, tworząc określony obraz marki i budując jej rozpoznawalność. Miej jednak na uwadze, że to, czy obraz ten będzie pozytywny, czy negatywny, w dużej mierze zależy od sposobu, w jaki się komunikujesz. Warto zatem powierzyć social media marketing specjalistom, bo to się po prostu opłaca. Dobrze przygotowany i angażujący content wpisujący się w strategię ma szansę zyskać duże zasięgi dzięki użytkownikom, a udostępnianie treści, np. ze strony firmowej na Facebooku, nic Cię nie kosztuje.
5 powodów, dla których warto prowadzić social media marketing
- Prosty, szybki i bezpośredni kontakt z klientami w mediach społecznościowych.
- Możliwość budowania społeczności wokół firmy i/lub marki oraz łatwego udostępniania treści przez użytkowników.
- Budowanie wizerunku specjalisty dzięki tworzeniu wartościowego contentu.
- Łatwe docieranie do Twojej grupy docelowej.
- Intuicyjne narzędzia, które służą do mierzenia skuteczności reklam w social media.
Podsumowanie
Miej świadomość, że nie warto być tak samo aktywnym we wszystkich mediach społecznościowych. Zastanów się, na których z nich jest najwięcej Twoich obecnych i potencjalnych klientów. Dostosuj do nich komunikację. Zadbaj też o odpowiednio przygotowaną strategię działań w ramach social media marketingu, która pozwoli osiągnąć założone cele biznesowe. Więcej o strategii social media dowiesz się z artykułu, który jest dostępny pod linkiem: https://obtk.pl/strategia-social-media/.