Dobry stan techniczny, uczciwe warunki najmu powierzchni, dogodna lokalizacja – to podstawowe kryteria, którymi posługują się firmy poszukujące przestrzeni biurowej w Poznaniu. Ale nie są to jedyne czynniki, które wpływają na atrakcyjność konkretnych powierzchni. Na co jeszcze warto zwrócić uwagę?
Koszty eksploatacji: omówienie
Koszty eksploatacyjne ponoszone są przez najemcę na rzecz konkretnych dostawców usług, o których realizację sam poprosił. Będzie to więc na przykład koszt doprowadzenia i utrzymania łącza internetowego o odpowiednich parametrach albo koszt cateringu dla pracowników, bo ten może zależeć od lokalizacji. Opłaty eksploatacyjne wnoszone są zaś na rzecz wynajmującego i stanowią mniej więcej odpowiednik opłaty za media w przypadku najmu mieszkania, przy czym te usługi mogą obejmować też dozór czy utrzymanie czystości. W obu przypadkach nie chodzi o to, żeby te koszty poboczne były jak najniższe, ale raczej o to, żeby nie były wysokie bez przyczyny.
Lokalizacja
Jeśli chodzi o biura, Poznań ma do zaoferowania wiele ciekawych lokalizacji (sprawdź ofertę na: officelist.pl/poznan). Ich atutem ma być na przykład bliskość szlaków komunikacyjnych i to znakomity moment, żeby uświadomić sobie, że dla wielu firm nie ma to kompletnie żadnego znaczenia. O ile oczywiście sporadycznie odbywa się spotkania z kontrahentami, o tyle są one tak rzadkie, że położenie poza centrami biznesowymi nie stanowi problemu. Z kolei z punktu widzenia pracowników – w większości lokalnych – położenie w pobliżu dróg ekspresowych może nie tylko nie być zaletą, ale wręcz wadą. Lokalizacje w pobliżu centrów usług dla biznesu też z punktu widzenia wielu firm mają większe znaczenie prestiżowe niż praktyczne, przy czym ten prestiż może mieć bardzo wysoką cenę. To istotne, ponieważ na rynku dostępnych jest wiele powierzchni biurowych położonych poza modnymi lokalizacjami, ale do wynajęcia na doskonałych warunkach.
Aranżacja wnętrza: sprawdź czy jest możliwa
O ile praktycznie standardem jest pozostawienie najemcy możliwości zaaranżowania przestrzeni biurowej, o tyle należy pamiętać, że w niektórych budynkach będzie to kłopotliwe ze względów technicznych. Aranżacja przestrzeni gabinetowej i open-space wymaga przecież zupełnie innego zaplanowania ciągów komunikacyjnych czy rozmieszczenia otworów wentylacyjnych. Zmieni się też dostępność naturalnego światła w przestrzeni zaaranżowanej w inny sposób. O ile więc warto korzystać z możliwości przystosowania biura do potrzeb własnej firmy, o tyle koniecznie trzeba pamiętać, że nowoczesne przestrzenie biurowe w Poznaniu są często projektowane z myślą o konkretnym układzie i w praktyce daleko idące aranżacje są niemożliwe, nieopłacalne albo w bardzo dużym stopniu zaburzają ergonomię.
Która przestrzeń będzie optymalna?
Odpowiedź na to pytanie jest bardzo ważna, a nie pomaga w jej udzieleniu żaden ogólnie przyjęty system ocen budynków. Warto natomiast ocenić, dla kogo tak naprawdę została przygotowana przestrzeń biurowa. Mały strzeżony parking na cały budynek? Kadra zarządzająca skorzysta, ale pracownicy już nie. Bliskość autostrady? Kontrahenci z innych miast będą mieli łatwiej, ale dla lokalnych może to nie być ułatwieniem. Takich kwestii jest zdecydowanie więcej i wymagają one analizy – dobre biuro powinno bowiem być maksymalnie funkcjonalne, a często nacisk kładziony jest tylko na jeden aspekt jego użyteczności.