Czym różni się service design od design thinking?

Pojęcie design thinking funkcjonuje w świadomości społecznej już od jakiegoś czasu. Termin service design jest znacznie nowszy. Choć oba mają ze sobą wiele wspólnego, oznaczają dwie różne rzeczy. Poznaj je bliżej i dowiedz się, na czym polegają różnice między nimi!

Design thinking w pigułce

Design thinking dotyczy określonego sposobu myślenia i pracy, który wykorzystuje się najczęściej podczas tworzenia nowych produktów i usług, a także w trakcie optymalizacji już istniejących. Jego cechę charakterystyczną stanowi bazowanie na dokładnym zrozumieniu problemów i wymagań użytkowników. Typowe dla design thinking jest również analizowanie zagadnień z wielu perspektyw. Pozwala to na odkrywanie nowych, innowacyjnych rozwiązań.

A czym jest service design?

Service design to konkretna metodyka wykorzystująca design thinking i służąca tworzeniu nowych usług oraz optymalizacji już istniejących. Koncentruje się na relacjach i interakcjach między ludźmi. Cały proces ma na celu takie zaprojektowanie usług, aby były one maksymalnie korzystne dla każdej ze stron. Po pierwsze mają gwarantować pozytywne doświadczenia użytkownika, a po drugie efektywność organizacji.

Podobieństwa

Trudno wymienić wszystkie podobieństwa design thinking i service design. Oba narzędzia są bowiem od siebie ściśle zależne. Wszystkie założenia myślenia projektowego znajdują zastosowanie w projektowaniu usług. Chodzi w końcu o to, by dzięki dogłębnemu zrozumieniu potrzeb użytkowników organizować świadczenie usług na najwyższym poziomie.

Różnice

Choć design thinking i service design więcej łączy niż dzieli, trochę łatwiej jest znaleźć różnice pomiędzy nimi. Ta podstawowa dotyczy zakresu projektów, w których można zastosować oba narzędzia. Projektowanie usług sprawdza się przede wszystkim na polu biznesowym i wszędzie tam, gdzie najbardziej liczy się rola odbiorców. Myślenie projektowe z kolei przydaje się zawsze wtedy, gdy potrzebne jest innowacyjne rozwiązanie problemu.

Podsumowanie

Jak widzisz, design thinking to pojęcie szersze niż service design. Projektowanie usług jest narzędziem, które znajduje zastosowanie w organizacjach nastawionych na świadczenie klientom usług na najwyższym poziomie. Myślenie projektowe możesz z kolei wykorzystać nawet w codziennym życiu. Oba terminy mają ze sobą bardzo wiele wspólnego, toteż łatwo je ze sobą pomylić. Warto więc pamiętać o różnicach, które sprawiają, że narzędzia te wykorzystuje się w nieco innych sytuacjach.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.