Polacy to naród bardzo przedsiębiorczy. Wielu z nas nie wystarcza praca etatowa, chcemy czegoś więcej od życia. Czasami zależy nam na wyższych zarobkach, czasami na wyzwaniach zawodowych lub na samorealizacji w zakresie prowadzenia własnego biznesu. Ci, którzy chcą „być na swoim” decydują się na założenie działalności gospodarczej i prowadzenie własnego biznesu. Do wyboru jest wiele różnych opcji prowadzenia własnej firmy, a jedną z nich jest franczyza.
Czym jest franczyza?
Franczyza to jeden z modeli biznesowych, który powinien zainteresować tych przedsiębiorców, którzy chcą szybko zacząć zarabiać w ramach znanej marki korzystając z wypróbowanych schematów działalności gospodarczej. Franczyza to swego rodzaju umowa między franczyzodawcą a franczyzobiorcą dotyczącą współpracy. Franczyzodawca oferuje ze swojej strony znaną markę – logo i nazwę, know-how całego przedsięwzięcia, wsparcie w razie potrzeby oraz promocję marki. Franczyzobiorca na mocy umowy ma prawo skorzystać z wszystkich wyżej wymienionych elementów w zamian wnosi opłatę początkową, comiesięczną opłatę franczyzową oraz wpłaca pieniądze na wspólną politykę marki – pieniądze przeznaczane są m.in. na różnego rodzaju promocję całej marki lub poszczególnych punktów franczyzowych.
Franczyza – zalety i wady rozwiązania
Franczyza jest bardzo wygodnym sposobem na rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej, choć, jak się można spodziewać ma zarówno swoje zalety jak i wady. Do największych zalet tego rodzaju biznesu należy fakt, że prowadzenie przedsięwzięcia pod znaną marką i na podstawie określonych wytycznych jest znacznie prostsze niż wypromowanie własnej marki i tworzenie firmy od zera. Dzięki podpisanym przez franczyzodawcę umowom z dostawcami poszczególni franczyzobiorcy mogą liczyć na duże zniżki. W przypadku niektórych franczyz franczyzodawca wypożycza lub oddaje w komis franczyzobiorcy narzędzia pracy oraz towar. Tym samym koszty rozpoczęcia działalności są znacznie niższe.
Jednak taka współpraca nie jest wolna także od wad. Wśród największych trudności do pokonania jest konieczność wpłacenia opłaty początkowej. W przypadku wielu firm są to kwoty sięgające nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Kolejnym wydatkiem jest przygotowanie się do rozpoczęcia działalności. W umowie franczyzy znajdują się wytyczne dotyczące wyglądu i wyposażenia lokalu, zakupu konkretnych produktów, warunków zatrudnienia pracowników itp. Franczyzobiorca zmuszony jest do dostosowania się do wymienionych warunków, co wiąże się z kosztami. Kolejną cechą umowy franczyzowej są sztywne ustalenia dotyczące działalności konkretnych punktów marki, co z kolei nie pozwala na wprowadzanie do działalności własnych pomysłów przedsiębiorcy.
Więcej na temat wad i zalet umowy franczyzowej można znaleźć na stronie: https://urodzeniprzedsiebiorcy.pl/z-czym-wiaze-sie-biznes-oparty-o-franczyze-zalety-i-wady/
Porady dla franczyzobiorców w 2022 roku
2022 rok przynosi mnóstwo zmian dotyczących przedsiębiorców. Zmianom ulega sposób rozliczania podatków, składek zdrowotnych i społecznych, podwyżki energii elektrycznej oraz wszelkich materiałów i produktów. Wszystkie te elementy mają wpływ na prowadzenie działalności gospodarczej niezależnie od jej rodzaju. Jednak nie oznacza to, że nie warto spróbować własnych sił i stworzyć najlepszy punkt franczyzowy w całej sieci.
Franczyza to jeden ze sposobów na prowadzenie własnego biznesu. Jest to swego rodzaju „droga na skróty”, ponieważ franczyzodawca daje gotowe rozwiązania i wyrobioną markę, które zwyczajny przedsiębiorca musi wypracowywać przez długie lata. Wprawdzie współpraca z siecią franczyzową ma swoje koszty finansowe i ograniczenia związane z polityką firmy, niemniej jednak decydując się na otworzenie własnej działalności warto wziąć pod uwagę także taką jej formę.