Kiedy na początku 2020 roku wybuchła pandemia COVID-19 praktycznie wszystkie firmy musiały dokonać zmian w każdym aspekcie swojej strategii marketingowej. Niektóre odniosły sukces i wykazały się nieszablonowym myśleniem, inne próbowały trzymać się status quo i miały nadzieję, że pandemia zniknie wcześniej niż później. Z perspektywy czasu widać, że tak się nie stało.
Gdy rok 2020 zamienił się w 2021, firmy wciąż zastanawiały się, jak dostosować swoją strategię marketingową do potrzeb ludzi podczas utrzymującej się pandemii. Niektóre restauracje oferowały cotygodniowe pudełka obiadowe, nowo wydane filmy stały się dostępne w streamingu online, jadalnie na świeżym powietrzu rozkwitły, a to tylko niektóre ze sposobów, które firmy znalazły, aby pozostać istotne i na topie.
Marki zaczęły szukać pomysłów na to, jak mogą wyglądać strategie marketingowe po pandemii. Można się spodziewać, że większość firm dostosuje kilka obszarów, aby lepiej służyć swoim klientom, którzy przeżyli kilka bardzo trudnych lat.
Firma musi być elastyczna i kreatywna
Niektóre firmy szybko przystosowały się i zareagowały w odpowiedzi na wprowadzone ograniczenia, co przyniesie im korzyść nawet po ustaniu pandemii. Wielu ludzi będzie nadal korzystać z usług kurierów, pakowanych obiadów, czy posiłków na świeżym powietrzu.
Na dłużej zostanie z nami również sprzedaż cyfrowa. Podczas gdy zakupy online są dostępne już od dłuższego czasu, po pandemii nastąpi ogromny, 169% wzrost zakupów e-commerce wśród nowych lub rzadko korzystających użytkowników.
Firmy powinny również praktykować ciągłe słuchanie konsumentów i wyczuwanie popytu, wykorzystywać szybsze cykle decyzyjne i większą elastyczność w innych kluczowych obszarach, takich jak kreatywność i media.
Świat zmienił się z powodu pandemii, ale także z powodu zwiększonych niepokojów politycznych i społecznych. Kluczem do pozostania godnym zaufania dla klientów jest to, aby twoja marka odpowiadała na zmiany.
Zdobądź zaufanie docelowych odbiorców
Zastosowanie empatycznego podejścia w marketingowej strategii, pomoże zdobyć zaufanie grupy docelowej.
Po pandemii nastąpiła zmiana nastawienia w kierunku wartości społecznych, kulturowych i politycznych. Nie żyjemy w tym samym świecie, w którym żyliśmy przed COVID-19. Istotne jest, aby marki uwzględniły zmiany w swojej post-pandemicznej strategii marketingowej.
Klienci zaczęli oczekiwać również, że marki, będą bronić tego, co słuszne. Konsumenci są bardziej skłonni kupić coś od firmy w trakcie i po kryzysie, jeśli ta firma odpowiednio wypowiedziała się na temat pandemii. Firmy powinny skupić się na rozwiązaniach, a nie na sprzedaży.
Samo udostępnienie postu w mediach społecznościowych na temat wsparcia i aktywizmu nie wystarczy. Konsumenci chcą widzieć, że marki naprawdę troszczą się o sprawy, które ich dotyczą. Obejmuje to sposób, w jaki traktujesz pracowników, gdzie przekazujesz pieniądze, jakie materiały marketingowe przygotowujesz i co robisz, aby być przyjaznym dla wszystkich ludzi.
Najważniejszy jest klient
Klienci mają wysokie oczekiwania i dokładnie wiedzą, czego chcą i kiedy chcą. Ta potrzeba stworzyła środowisko, w którym lojalność klientów wobec marek została poddana próbie. Klienci wymagają większej personalizacji i indywidualnego podejścia do ich potrzeb.
Istnieje pięć kategorii, których konsumenci poszukują w marce w pierwszej kolejności. Pomysły te mogą pomóc firmom w tworzeniu strategii marketingowej po pandemii:
- Przystępność cenowa;
- Zdrowie;
- Planeta;
- Społeczeństwo;
- Doświadczenie.
Biorąc pod uwagę te idee, marki muszą określić, do kogo próbują dotrzeć ze swoimi strategiami marketingowymi. To, czego pragnie każdy konsument jest inne, a firmy nie mogą dotrzeć do wszystkich za pomocą jednej strategii. Jednak rozpoznanie pewnych rzeczy, których klienci szukają, może pomóc w kierowaniu strategią marketingową marki po pandemii.
W marketingu post-pandemicznym, relacje oparte na zaufaniu będą musiały być priorytetem. Marki przegapią kluczowy element swojej strategii marketingowej, jeśli nie dostosują swoich pomysłów do bardziej skupionych na konsumencie i jego pragnieniach. Nie znaczy to, że marki nie robiły tego przed pandemią, ale pandemia z pewnością przyniosła pewien rodzaj spersonalizowanego podejścia, z którego konsumenci prawdopodobnie nie będą chcieli zrezygnować w najbliższym czasie.
Spójny wizerunek
W strategii marketingowej ważne są sposoby na identyfikowanie firmy przez klientów. W tworzeniu spójnego wizerunku marki pomagają produkty takie jak logowane torebki, notesy, koszulki z nadrukami i upominki reklamowe.
Na co zwrócić uwagę po pandemii?
Jest wiele rzeczy, z którymi jako społeczeństwo z przyjemnością się pożegnamy, gdy pandemia zacznie ustępować, ale duża liczba strategii marketingowych z okresu pandemii przeniesie się do świata marketingu po COVID-19. Zachowanie elastyczności i zdolności do reagowania w czasie rzeczywistym na to, co się dzieje, budowanie współczucia i empatii w podstawowych wartościach firmy i prawdziwe poznanie klienta pomoże ci zbudować solidną strategię marketingową po pandemii i nie tylko.