Wyniki sprzedażowe sklepu internetowego są tym lepsze, im skuteczniejsze jego działania marketingowe. Dzisiejsza technologia pozwala na docieranie do klientów wieloma zróżnicowanymi kanałami. Umożliwia też prowadzenie kampanii, które są nie tylko skuteczne, ale także bardzo kreatywne. Zastanawiasz się, jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym? Poznaj najlepsze rozwiązania w zakresie promowania e-commerce’u!
Dostosuj swój sklep do potrzeb klientów
Zanim zaczniesz w ogóle myśleć o działaniach marketingowych, upewnij się, że Twój sklep internetowy jest przygotowany na przyjmowanie klientów. Strona powinna sprzyjać szybkiej i łatwej finalizacji transakcji. Z tego względu skup się na kwestiach user experience i zadbaj o:
- przejrzystość witryny,
- możliwie krótką ścieżkę zakupu,
- wygodną nawigację,
- przyjazny interfejs.
Dzięki temu internauci, którzy trafią na Twoją stronę, będą chętnie do Ciebie wracać w przyszłości. Nie zapominaj, że utrzymanie dotychczasowego klienta jest nawet 5 razy tańsze niż pozyskanie nowego!
Monitoruj rynek i działania konkurencji
Prowadząc sklep internetowy, nie działasz w próżni. Zawsze musisz liczyć się z tym, co dzieje się na rynku e-commerce. Szczególnie istotne okażą się dla Ciebie rozmaite trendy konsumenckie oraz działania Twojej bezpośredniej konkurencji. Monitoruj więc sytuację i dynamicznie reaguj na wszelkie istotne wydarzenia. Możesz brać przykład z innych sklepów bądź uczyć się na ich błędach. Niezależnie od przyjętej strategii, musisz dobrze orientować się w środowisku. Pomogą Ci w tym takie darmowe narzędzia jak SimilarWeb czy Google Trends.
Zadbaj o kwestie techniczne
Wiesz już, że sklep internetowy powinien być dostosowany do potrzeb Twojej grupy docelowej. Warto zdawać sobie sprawę z tego, że dla współczesnego konsumenta bardzo istotnymi aspektami stron e-commerce są kwestie techniczne. Chodzi przede wszystkim o czas ich ładowania oraz responsywność. Jeżeli witryna wczytuje się zbyt długo, ogromna część internautów po prostu zrezygnuje z odwiedzin i zwróci się w kierunku konkurencji. Utratą potencjalnych klientów poskutkuje także prowadzenie sklepu niedostosowanego do urządzeń mobilnych.
Odpowiadaj na potrzeby konsumenckie
Aby pozyskać dziś klienta, nie wystarczy oferować atrakcyjnego asortymentu w przystępnych cenach. Trzeba również zadbać o takie udogodnienia jak:
- darmowa dostawa,
- przyjazna polityka zwrotów,
- łatwy i wygodny kontakt (telefon, e-mail, czatbot itp.),
- programy lojalnościowe,
- promocje i oferty specjalne.
Na rynku e-commerce musisz mierzyć się z tak dużą konkurencją, że rezygnacja z powyższych elementów z pewnością kosztowałaby Cię utratę potencjalnych klientów. Każda najdrobniejsza niedogodność może sprawić, że konsument zrezygnuje z Twojej oferty na rzecz innego sprzedawcy.
Pozycjonuj sklep w wyszukiwarce
Zdecydowana większość doświadczeń online rozpoczyna się od wyszukiwarki. SEO, czyli pozycjonowanie strony w Google, stanowi więc jeden z najważniejszych aspektów marketingu cyfrowego. Aby internauci trafili na Twój sklep, musisz zadbać o jego widoczność. Posłuży temu zarówno techniczna optymalizacja witryny, jak i tworzenie wartościowych treści. Dzięki temu – odpowiadając na zapytania związane z Twoją branżą – strona zacznie pojawiać się na wysokich pozycjach wśród wyników wyszukiwania w Google. To z kolei zagwarantuje Ci duży ruch w sklepie.
Twórz kampanie w Google Ads
Google Ads to zaawansowany system reklamowy, pozwalający na wyświetlanie różnego rodzaju reklam zarówno w wyszukiwarce Google oraz YouTube, jak i w serwisach partnerskich. Do zalet tego rozwiązania należą między innymi:
- możliwość kierowania reklam do ściśle sprecyzowanej grupy odbiorców,
- rozliczenia w modelu PPC (sprawiające, że płacisz tylko za kliknięcia w reklamę, a nie za samą jej emisję),
- szeroki wybór formatów reklamowych oraz miejsc emisji.
Promuj sklep w mediach społecznościowych
Trudno dziś wyobrazić sobie prowadzenie biznesu w sieci bez obecności w mediach społecznościowych. Każde z nich gromadzi nieco inny segment internautów, pozwalając przedsiębiorcom skutecznie docierać do określonych grup docelowych. Co istotne, social media mogą posłużyć Ci zarówno do prowadzenia działań organicznych, jak i płatnych. Te pierwsze to przede wszystkim natywne posty i relacje. Te drugie z kolei przypominają promocję w Google Ads. Wszystkie wydają się jednak niezbędne, aby przyciągać do sklepu nowych klientów, utrzymywać z nimi relacje, a przy okazji budować pozytywny wizerunek marki.
Prowadź firmowy blog
Blog w sklepie internetowym to podstawa wszelkich działań z zakresu content marketingu. Pozwala na publikowanie fachowych artykułów, które z jednej strony wspierają proces pozycjonowania strony w wyszukiwarce, a z drugiej pozwalają Ci kreować wizerunek eksperta. Wysokiej jakości treści przyciągają internautów zainteresowanych daną tematyką i zwiększają szansę, że z czasem staną się oni lojalnymi klientami Twojego sklepu. Na blogu publikować możesz między innymi poradniki, aktualności z branży czy rankingi i recenzje produktów. Pamiętaj, że warto wzbogacać je atrakcyjnymi multimediami – materiałami wideo, infografikami czy podcastami.
Stosuj remarketing, cross-selling i upselling
Jeśli chcesz w pełni wykorzystywać potencjał ruchu w swoim sklepie internetowym, koniecznie zainteresuj się remarketingiem. Polega on na tworzeniu kampanii skierowanych do użytkowników, którzy już kiedyś odwiedzili Twoją stronę. Jest to zatem sposób na wyeliminowanie porzuconych koszyków i docieranie do konsumentów potencjalnie zainteresowanych oferowanymi przez Ciebie produktami. W zwiększeniu sprzedaży pomogą Ci także działania z zakresu:
- cross-sellingu – polegającego na proponowaniu klientom artykułów związanych z produktem, który zakupili,
- upsellingu – polegającego na proponowaniu klientom artykułów droższych niż te, które ich aktualnie interesują (np. produktów o lepszych parametrach czy wyższej klasie).
Realizuj strategię wielokanałową
Choć witryna sklepu internetowego to podstawowy kanał sprzedaży w sieci, w strategii warto uwzględnić także inne serwisy. Mowa o:
- polskich platformach sprzedażowych (przede wszystkim Allegro, ale także Empik Marketplace czy Morele),
- zagranicznych marketplace’ach (Amazon czy eBay),
- mediach społecznościowych (sklep na Facebooku oraz Instagramie),
- serwisach ogłoszeniowych (np. OLX),
- porównywarkach cenowych (np. Ceneo).
Nie musisz korzystać ze wszystkich tych kanałów, ale warto wybrać te, które cieszą się zainteresowaniem Twojej grupy docelowej. Tylko w taki sposób dotrzesz do szerokiego grona odbiorców i poprawisz wyniki sprzedaży.
Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym? Podsumowanie
Trudno zliczyć wszystkie sposoby na zwiększenie sprzedaży w e-commerce. Powyżej zaprezentowaliśmy tylko najpopularniejsze z nich. Nie ulega jednak wątpliwości, że każdy właściciel sklepu internetowego ma do dyspozycji mnóstwo rozwiązań, dzięki czemu powinien bez problemu dobrać je do własnej sytuacji biznesowej i możliwości budżetowych. Jeśli zastanawiasz się z kolei, jak połączyć wszystkie te działania, nie tracąc nad nimi kontroli, zaopatrz się w kompleksową platformę SaaS do zarządzania sprzedażą w sieci!