PKD to problematyczna kwestia dla osób, które dopiero raczkują w świecie przedsiębiorstw. Z tym terminem powinien zapoznać się każdy, kto w najbliższym czasie rozpocznie swoją działalność gospodarczą- spotkanie z tą klasyfikacją jest niemalże nieuniknione.
Czym jest PKD? Jak prezentuje się jego struktura? Jak go sprawdzić i do czego służy? Jakie PKD są najczęściej wykorzystywane w przypadku sklepów internetowych? Odpowiedzi na te pytania znaleźć można w poniższym artykule, do którego przeczytania serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych czytelników;
PKD – co to jest?
Polska Klasyfikacja Działalności (PKD) to klasyfikacja działalności, które mogą być wykonywane przez poszczególne firmy. Jej głównym celem są działania statystyczne. Na podstawie tego ciągu znaków można bowiem określić, ile firm działa w poszczególnych branżach. PKD w naszym kraju pojawiło się w 2008 roku i co godne podkreślenia- jest zgodne z klasyfikacją, którą stosuje się także w innych państwach znajdujących się na terenie Unii Europejskiej. Innymi słowy PKD to kod, który informuje o rodzaju działalności danego przedsiębiorstwa. W praktyce każdy przedsiębiorca, który decyduje się na założenie własnej działalności gospodarczej, musi takowy podać. PKD składa się z 5 znaków. Na jego podstawie możliwe jest określenie sekcji, działu, grupy, klasy i podklasy.
Do czego służy PKD?
PKD wykorzystywane jest w celach statystycznych, rachunkowych i ewidencyjnych. Należy pamiętać, że to na przedsiębiorcy ciąży obowiązek określenia kodu PKD zgodne z podejmowaną działalnością. Musi także aktualizować kody PKD, jeśli dojdzie do zmiany profilu działalności. Każdorazowo powinny one możliwie najdokładniej określać, jaki jest profil danej firmy. Jest to szczególnie istotne, gdyż niektóre kody wiążą się z dodatkowymi obowiązkami dla danego przedsiębiorstwa. Istnieją bowiem takie kody PKD, które to przypisane są jedynie do określonych działalności. Niekiedy na tej podstawie wymuszana jest konkretna forma opodatkowania, konieczne okaże się użytkowanie kasy fiskalnej lub rejestracja VAT. Pamiętajmy o tym, że nie należy lekceważyć kodów PKD. W skrajnych przypadkach wiąże się to bowiem z możliwością nałożenia kary ze strony sądu. Co prawda tego typu przypadki są stosunkowo rzadkie, jednak prawo przewiduje taką możliwość i należy o tym pamiętać. Dodatkowo prawidłowo dobrany kod PKD ma znaczenie podczas składania wniosków o dotację lub jeśli właścicielom zależy na wsparciu z tarcz antykryzysowych.
Jak sprawdzić PKD firmy?
Wbrew pozorom zweryfikowanie kodu PKD firmy nie jest czymś problematycznym. W praktyce w zupełności wystarczający okaże się komputer ze stałym dostępem do Internetu. Wystarczy odwiedzić stronę Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (skrót CEIDG). Tam znajduje się wyszukiwarka, która umożliwia nam znalezienie wybranego przedsiębiorcy. Należy podać podstawowe dane, takie jak nazwa firmy, NIP lub REGON. Kiedy zagłębimy się w szczegóły uzyskanych wyników, jesteśmy w stanie znaleźć informację na temat tego, jaki PKD został przypisany do wybranego podmiotu. Jeśli nie do końca wiemy, który kod PKD w naszym przypadku będzie najbardziej optymalny, warto zapoznać się ze stroną https://www.biznes.gov.pl/pl/tabela-pkd. To właśnie tam znaleźć można specjalną wyszukiwarkę, która ułatwi jego sprawdzenie.
Jakie PKD są najczęściej wykorzystywane w przypadku sklepów internetowych?
Ostatnimi czasy sklepy internetowe cieszą się coraz większą popularnością- nie ma w tym jednak niczego zaskakującego, bowiem tego typu działalność gospodarcza nie wymaga posiadania dużej ilości kapitału. Jaki jednak kod PKD należy wykorzystać, jeśli jesteśmy zainteresowani prowadzeniem takiego biznesu? Podstawowym kodem dla przeciętnego sklepu internetowego jest 47.91.Z- sprzedaż detaliczna prowadzona przez Internet. Zalicza się do niej nie tylko przedmioty fizyczne, ale również te w wersji elektronicznej. Jest to jednak numer bardzo ogólny, jednocześnie szeroki, a PKD powinno rzetelnie określać prowadzoną działalność. Dlatego też sklep internetowy z meblami to kod 47.59. Z, z zabawkami 47.65. Z, z odzieżą 47.71. Z, z kosmetykami 47.75. Z, z biżuterią i zegarkami 47.77. Z, z rękodziełami 47.78. Z. Jeśli chodzi o sklep z roślinami, zwierzętami lub nasionami, to odpowiednim PKD jest 47.76. Z. Jak zatem można łatwo wywnioskować, często sprzedaż detaliczną można jeszcze bardziej sprecyzować. W sytuacji, gdy nie jest to możliwe, wówczas należy zastosować wcześniej wspomniany kod 47.97. Z.
Więcej informacji na temat pkd i sklepu internetowego znajdziesz pod adresem: https://blog.sky-shop.pl/jakie-pkd-dla-sklepu-internetowego/