Artykuły sponsorowane to jedne z najchętniej wykorzystywanych technik marketingowych. Ich łatwość publikacji, niska cena czy szerokie spektrum działania to nie jedyne z plusów z których korzysta wiele osób. Artykuły sponsorowane są również pomocne na każdym etapie pozycjonowania lub prowadzenia biznesu a ich publikacja daje dobre rezultaty również niezależnie od branży, w jakiej działamy. Napisanie ich nie jest trudne a możliwość zlecenia publikacji agencji marketingowej to kolejna korzyść. W dalszej części prezentujemy korzyści artykułów sponsorowanych, odpowiadamy na pytania – czym są, jak napisać dobry tekst sponsorowany czy w jakich sytuacjach ich sortowanie będzie najlepszym rozwiązaniem. Wszystkie informacje, porady i wskazówki prezentujemy poniżej.
Czym są artykuły sponsorowane?
Artykuły sponsorowane to teksty tematyczne, które są ciekawe, posiadają wiele przydatnych informacji branżowych i zawierają subtelną reklamę — nawiązanie do naszej firmy wraz z linkiem do naszej witryny. Ich charakter nie ma typu reklamowego, choć sam tekst posiada nawiązanie do naszej marki. Dobry tekst sponsorowany powinien posiadać ok. 80%-90% treści związanej z tematem i tylko 10%-20% informacji o naszej firmie. Czytelnik w takim tekście powinien przejść na naszą stronę internetową zaciekawiony tematem i “głodny” kolejnych informacji. Wyjątkiem są artykuły sponsorowane, które są typowo o naszej firmie np. np. “10 lecie powstania marki”. Teksty takie również nie powinny być nachalne i posiadać wielu zachęceń do skorzystania z oferty. W internecie istnieje wiele portali, które łączą reklamodawców, którzy chcą publikować tekst oraz właścicieli witryn oferujących zamieszczenie takie publikacji. Możemy również osobiście wyszukiwać i dogadywać się z influencerami czy właścicielami serwisów. Koszt publikacji na stronie tematycznej to ok. kilkunastu — kilkudziesięciu złotych, na serwisie lokalnym ok. kilkuset, na rozpoznawalnej stronie krajowej do ok. 1000 zł a na topowych serwisach ogólnopolskich nawet ok. 2000 zł – 3000 zł.
Dlaczego warto stosować teksty sponsorowane?
Stosowanie artykułów sponsorowanych jest bardzo korzystne z wielu względów. Warto je publikować, gdyż w ten sposób budujemy profesjonalny wizerunek naszej marki. Regularnie pojawiające się teksty na portalach branżowych czy blogach tematycznych w ciekawej tematyce sprawią, że zyskać możemy wielu nowych klientów. Jeśli odbiorcy uznają tekst za profesjonalny, merytoryczny i ciekawy, tak samo będą postrzegać naszą firmę. Teksty sponsorowane to również doskonały sposób na pozyskanie nowych klientów i zwiększenie zasięgu firmy. Poinformowanie nowych użytkowników o istnieniu naszego sklepu czy firmy w ten sposób jest również bardzo korzystne. Artykuły sponsorowane nie mają nachalnej formy, dzięki czemu czytelnicy odbierają naszą firmę pozytywnie, a nie jąk ma to miejsce np. w tv, gdy nasz ulubiony serial przerywa reklama wiertarki czy napoju. Reklamy w postaci tekstów sponsorowanych są również ekonomicznym rozwiązaniem. Ich koszt to już kilka — kilkanaście złotych za publikację w serwisie z kilkuset odbiorcami. Taki koszt reklamy jest naprawdę korzystny i konkurencyjny do innych systemów reklamy. W ten sposób możemy reklamować się w wielu miejscach i samodzielnie wybierać strony, na jakich pojawi się tekst. Dzięki temu z tekstów sponsorowanych możemy korzystać zarówno jako mała firma czy osoba prywatna, jak i duża marka lub korporacja.
Teksty sponsorowane są również bardzo pomocne, gdy realizujemy link building i zależy nam na pozyskiwaniu back linków (linków zwrotnych) z innych witryn. Wstawianie wielu wpisów na forum o wątpliwej jakości czy na nieaktywne strony nie jest dobrze odbierane przez Google. Jeśli chcemy, aby nasza witryna znajdowała się wysoko w wynikach wyszukiwania, potrzebujemy wielu publikacji wraz z linkami na poczytnych witrynach czy portalach. Doskonale do tego celu nadają się teksty sponsorowane. Wybór ciekawych i branżowych stron lub blogów oraz publikacja tam takich tekstów wraz z linkiem w cenie kilkunastu złotych jest ekonomicznym rozwiązaniem dającym wiele korzyści w pozycjonowaniu witryny.
Jak napisać dobry tekst sponsorowany?
Jeśli już zdecydujemy się na publikację tekstów sponsorowanych i wykorzystamy je w swojej kampanii marketingowej warto zapoznać się z kilkoma szczegółami, aby napisać dobry artykuł. Pierwszym elementem jest charakter takiego tekstu. Nie może być on wprost otwartą reklamą, a powinien dostarczać wielu ciekawych informacji oraz być pomocny i przydatny. Większość tekstu powinna być przystępnym przedstawieniem tematu, poradami czy wskazówkami, z których skorzysta czytelnik. Tekst powinien również być napisany prostym i zrozumiałym językiem. Styl tekstu musi być profesjonalny, a cały artykuł musi się dobrze czytać. Wpływ na czytelność oprócz samego stylu ma również przejrzystość tekstu. Warto zatem stawiać nagłówki sekcji oraz dokonać formatowania np. pogrubiać nagłówki, czy ważne słowa. Warto również dodawać infografiki lub wykresy, aby tekst był atrakcyjny dla czytelnika. Ważnym elementem tekstu sponsorowanego jest również wybór tematu. Powinien on pochodzić z kręgu danej branży, ale i być pozytywny w odniesieniu do naszej firmy. Produkując chustki na głowę nie, można tworzyć tekstu o korzyściach płynących z noszenia czapek.
Tekst musi być również napisany poprawnie gramatycznie, stylistycznie i nie zawierać błędów. Każda oznaka braku profesjonalizmu zostanie przypisana również naszej firmie. Odniesienie do naszej firmy oraz link powinny być umieszczone na samym końcu tekstu i nie być otwartą reklamą. Można nawiązać, że “ta konkretna firma” jest liderem w branży lub oferuje ciekawe rozwiązania. Użytkownik musi samodzielnie zachęcony wejść w nasz link. Nachalna reklama czy obietnica super promocji, której nie zrealizujemy, nie są najlepszym pomysłem i z pewnością nie pomogą nam w pozyskiwaniu nowych klientów.
Porada: Jeśli nie potrafimy napisać dobrego tekstu sponsorowanego lub nie mamy czasu, warto wybrać opcje zlecenia jego napisania. Wiele stron oferujących publikowanie tekstów ma również opcje napisania samego artykułu. Na rynku wiele agencji reklamowych oraz copywriterów oferuje wykonanie takich tekstów. Ich cena rozpoczyna się od ok. 5 zł za 1000 znaków, a kończy na kilkunastu -kilkudziesięciu — w zależności od renomy czy doświadczenia copywritera.
Artykuł chyba najlepiej zlecić agencji reklamowej.