Pozycjonowanie stron internetowych to, inaczej mówiąc, optymalizacja witryn pod kątem wyszukiwarek internetowych. Drugie z tych określeń jest niemal dosłownym tłumaczeniem angielskiego terminu Search Engine Optimization. Powszechnie przyjął się również utworzony od niego skrót SEO.
We wszystkich przypadkach chodzi dokładanie o to samo – podjęcie kompleksowych działań, w wyniku których dana strona www zdobędzie wyższą pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania. Dobrą widoczność w wyszukiwarce można bowiem uzyskać na dwa sposoby. Pierwszy z nich polega na wykupieniu reklamy sponsorowanej, która wyświetla się na samej górze wyszukiwarki i pojawia się przed naturalnymi wynikami. Kolejność pozostałych, czyli organicznych (naturalnych) wyników, zależy od tego, jak daną witrynę ocenią roboty wyszukiwarki. I właśnie tutaj znajduje zastosowanie druga metoda, czyli pozycjonowanie. Odpowiednia optymalizacja strony wpłynie na postrzeganie jej przez roboty. Jeśli zostanie uznana za wartościową, pojawi się wysoko w wynikach i będzie zbierała najwięcej ruchu.
Od czego zależy pozycja strony?
Roboty wyszukiwarek internetowych, takich jak wybierana przez zdecydowaną większość polskich użytkowników Google, indeksują strony według skomplikowanych, regularnie się zmieniających algorytmów. Firma Google nie ujawnia ich dokładnego działania, jednak specjalistom od SEO udało się odkryć, jakie działania wpływają na poprawienie widoczności strony. Podstawową kwestią jest odpowiedni dobór słów kluczowych, dzięki którym dana witryna pojawi się w wynikach wyszukiwania po konkretnym zapytaniu użytkownika. Nie wystarczą jednak same frazy. Obecnie roboty zostały nauczone rozpoznawania stron z jakościowymi treściami. Słowa kluczowe należy zatem właściwie rozmieścić w tekście, aby nie został potraktowany jako spam. Pozycjonowanie stron internetowych to także takie działania, jak np. odpowiednie linkowanie wewnętrzne, poprawienie kodu HTML, regularne aktualizowanie strony o nowe treści, ale także czynności podejmowane poza daną witryną. Każdy specjalista SEO korzysta z nieco innych rozwiązań, starając się wypracować najskuteczniejszą metodę dla pozycjonowanych witryn.
Dlaczego warto pozycjonować?
Przeprowadzone badania nie pozostawiają żadnych wątpliwości – użytkownicy wyszukiwarek internetowych zazwyczaj ograniczają się do sprawdzenia kilku pierwszych wyników. Jeśli już na pierwszej stronie znajdą wyczerpującą odpowiedź na swoje zapytanie, nie odwiedzą witryn z dalszych pozycji. Zatem im wyższa pozycja w wyszukiwarce, tym więcej wejść. Pozycjonowaniem stron internetowych powinny być zatem zainteresowane przede wszystkim przedsiębiorstwa, które na swojej stronie oferują usługi lub towary. Większa liczba wejść na witrynę to także więcej potencjalnych klientów. Ponadto, im lepsza widoczność w wynikach wyszukiwania, tym bardziej podnosi się prestiż firmy, zwiększa jej rozpoznawalność. Co niezwykle istotne, SEO na dłuższą metę okazuje się tańsze od innych sposobów promocji, a tego typu reklama trafia do konkretnej grupy odbiorców, faktycznie zainteresowanych danym produktem lub usługą. Aby osiągnąć jak najlepsze efekty, warto zlecić pozycjonowanie doświadczonym firmom, takim jak Pro-Pozycje.
Artykuł przygotowany we współpracy z Pro-Pozycje.pl