Skuteczny marketing to podstawa osiągania zadowalających wyników sprzedaży. Dotyczy to zarówno produktów, jak i usług. Umiejętnie zastosowany marketing mix to sposób na uporządkowanie firmowej struktury działania.
Elementy marketingu mix wyraźnie wskazują na najważniejsze obszary procesu marketingowego. Warto zaznaczyć, że w jego ramach wyróżnia się kilka koncepcji. Koncepcja 4P kładzie nacisk na produkt (product), cenę (price), promocję (promotion) oraz miejsce (place). Co to oznacza w praktyce?
Produkt. Czyli towar lub usługa proponowana grupie odbiorców. Należy jednak zaznaczyć, że marketing mix bierze pod uwagę także odczucia klienta, który decyduje się na skorzystanie z konkretnej oferty. Produkt jako element marketingu mix nie dotyczy więc wyłącznie stricte fizycznych towarów i usług.
Cena. W marketingu mix cena nie jest wyłącznie wypadkową kosztów wyprodukowania, dystrybucji i magazynowania produktów oraz marży producenta. Cena okazuje się być o wiele szerszym pojęciem, a na jej wysokość wpływa wiele różnych czynników. Ma ona również znaczenie strategiczne, zwłaszcza jeżeli dana firma chce się pozycjonować jako marka luksusowa.
Promocja. Jej podstawowym celem jest dotarcie do możliwie jak największej liczby osób, które tworzą grupę docelową danego produktu lub usługi. Obecnie marki mają do dyspozycji bardzo szeroki wachlarz rozwiązań, które mogą wpływać na decyzje zakupowe klientów. Warto jednak zaznaczyć, że sposób promowania oferty powinien być dostosowany do tego, co dana firma ma do zaproponowania i do kogo kieruje swoją ofertę. Inaczej zareklamujesz produkt dla nastolatków, a inaczej usługę dla osób w podeszłym wieku.
Miejsce. W marketingu mix miejsce odnosi się do tego, w jaki sposób oferowany przez firmę produkt lub usługa jest dystrybuowany wśród konsumentów. Proces musi być zaplanowany w sposób, który pozwoli potencjalnym klientom na bezproblemowe skorzystanie z Twojej oferty.
Koncepcję 4P często rozwija się do koncepcji 7P, co oznacza dodanie trzech kolejnych komponentów: ludzie (people), proces (process) i dowody materialne (physical evidence).
Ludzie. Ten element koncepcji odnosi się zarówno do pracowników, jak również do potencjalnych klientów, których chce się zmotywować do sfinalizowania transakcji. Warto zaznaczyć, że w tym kontekście bardzo duże znaczenie ma przygotowanie personelu do właściwej obsługi klienta.
Proces. Proces sprzedaży powinien być możliwie jak najprostszy i najwygodniejszy z punktu widzenia klienta. Należy zdawać sobie sprawę z tego, że klient niezadowolony z tego, jak przebiegała transakcja z marką, może się nie zdecydować na ponowne skorzystanie z jej oferty i co gorsza, nie poleci jej innym.
Dowody materialne. Wszystkie wizualne i faktyczne elementy oferty marki. Przykład? Prowadząc sklep stacjonarny, jednym z dowodów wizualnych będzie jego wystrój, który przecież powinien robić pozytywne wrażenie na konsumentach.
Podsumowując: marketing mix to koncepcja, która uporządkowuje kluczowe elementy procesu marketingowego produktów i usług. Dla marki jest to sposób na usystematyzowanie podejmowanych działań marketingowych.