Marketing szeptany oraz link building to dwa popularne sposoby na promocję i reklamę swojej firmy czy biznesu internetowego. Są one chętnie wykorzystywane przez wiele firm. Większość z nich używa przynajmniej jednego sposobu promocji, a niektóre korzystają zarówno z link buildingu oraz marketingu szeptanego. Obie opcje idealnie nadają się do promowa naszej marki, ale robią to w nieco inny sposób. Poniżej prezentujemy odpowiedzi na pytania — czym jest marketing szeptany i link building, co dają – jeśli z nich korzystamy oraz czy i kiedy warto z nich korzystać. Podajemy również przydatne porady, które pomogą wdrożyć odpowiednie rozwiązania i usprawnić nasz system promowania się.
Marketing szeptany
Marketing szeptany to marketing, który polega na dodawaniu pozytywnych wpisów w internecie o naszej marce czy firmie. Wpisy takie mają za zadanie zainteresować potencjalnych klientów oraz wzbudzić chęć kupienia naszego towaru. Są one najczęściej umieszczane na forach dyskusyjnych, w komentarzach na blogach czy pod artykułami w serwisach internetowych. Wpisy takie mają najczęściej niezobowiązującą formę, w której pada nazwa naszej firmy i kilka pozytywnych stwierdzeń na jej temat. Marketing szeptany ma na celu również zbudowanie pozytywnego wizerunku i nawiązania relacji z klientem.
Do plusów marketingu szeptanego możemy zaliczyć kilka korzyści. Pierwsza z nich ich to zasięg takiej reklamy. Poinformowanie dużej liczby odbiorów o naszym istnieniu i dotarcie do nich jest relatywnie łatwe. Niektóre komentarze czy wpisy mogą być przekazywane dalej, co dodatkowo pomoże nam w promocji. Kolejnym plusem jest właśnie sam fakt polecania produktów przez innych użytkowników. Według licznych badań osoby, którym polecono produkt, znacznie chętniej skorzystają z niego — nawet jeśli polecenia dokonała np. obca osoba. Wpisy w marketingu szeptanym mają również przystępną i nienachalną formę — w przeciwieństwie np. do reklamy w tv, która przerywa nam nasz ulubiony serial czy mecz. Marketing szeptany możemy również wykonywać prosto. Możemy samodzielnie dodawać wpisy lub skorzystać z agencji marketingowej. Ceny za takie wpisy rozpoczynają się od ok. 1 zł, a kończą na kilku złotych w zależności od oferty czy rodzaju działań. Na rynku istnieje wiele firm, w których możemy wykupić taką usługę, co znacznie upraszcza cały proces. Marketing szeptany możemy również wykonywać niezależnie od tego, czy jesteśmy małą firmą, czy dużą marką. Plusem marketingu szeptanego jest również targetowanie. Wpisy dodajemy na forach tematycznych, dzięki czemu trafiają one do osób już wstępnie zainteresowanych daną branżą czy kategorią. Pozwala to efektywnie rozdysponować budżet i z dużą skutecznością pozyskiwać nowych klientów.
Link Building
Drugą, podobną, ale mająca nieco inne przeznaczenie formą marketingu jest link building. To rodzaj marketingu, który ma na celu jak najwyższe pozycjonowanie naszej strony firmowej w wyszukiwarce Google pod konkretnymi hasłami. Link Building to tylko jeden z wielu sposobów pozycjonowania, ale jest bardzo podobny do marketingu szeptanego. W linkbuildnigu również dodaje się wpisy tematyczne o naszej firmy, ale umieszcza się w nich link do naszej witryny. Od powstania wyszukiwarki Google ilość linków prowadzących do naszego serwisu z zewnętrznych stron jest bardzo ważnym czynnikiem, który decyduje o jej miejscu w wynikach wyszukiwania. Im więcej stron zewnętrznych, zachęca linkami użytkowników do zwiedzenia naszej witryny, tym Google lepiej ją ocenia i wyżej umieszcza w hierarchii wyszukiwania. Linkbuilding ma zatem za zadanie wywindowania jak najwyżej naszej strony w wynikach wyszukiwania tak, aby klienci samodzielnie poszukując danej usługi czy produktu odnaleźli naszą stronę i wchodzili na nią — zamawiając produkty.
Do plusów link buildingu można zaliczyć wysoką skuteczność takich działań. Ilość oraz jakość linków w istotny sposób wpływa na naszą pozycję w rankingach wyszukiwania. Samo linkowanie nie jest trudne i możemy wykonywać je zarówno samodzielnie, jak i zlecając to zadanie agencji marketingowej. Ceny wpisów tak jak w przypadku marketingu szeptanego rozpoczynają się od ok. 1 zł, a na rynku istnieje wielu freelancerów czy agencji reklamowych oferujących wykonanie linkowania. Wpisy umieszcza się również na forach, blogach czy serwisach. Ważnym elementem technicznym w tym wypadku jest również typ strony. Im jest ona lepsza, wiarygodniejsza i bardziej znana, tym lepsze efekty daje linkowanie. Czasami warto zamieścić kilka linków poprzez artykuły sponsorowane na poczytnych serwisach za kilkadziesiąt złotych niż wiele linków na nieaktywnych forach internetowych.
Który sposób wybrać? A może oba?
Zarówno marketing szeptany, jak i link building są dwoma dobrymi sposobami na pozyskanie klientów. Choć działają w nieco inny sposób, mają wiele wspólnego. Marketing szeptany warto wykonywać, gdy chcemy budować wiarygodność marki, zaufanie do niej i pozyskiwać klientów bezpośrednio. Działania takie są zalecane na początku prowadzenia biznesu, aby nasza marka uzyskała pozytywny odbiór. Marketing szeptany warto również wykonywać w późniejszych etapach, np. łącząc go z innymi sposobami promocji. Ten rodzaj reklamy jest ważny, gdy stawiamy na renomę marki i jej wyróżnienie z tłumu. Gdy zależy nam jednak na zwiększeniu liczby klientów, którzy trafiają do nas z wyszukiwarki, warto wybierać link building. Dzięki niemu znajdujemy się coraz wyżej w wynikach wyszukiwania, a to przekłada się na coraz większą liczbę klientów odwiedzającą naszą witrynę. Według różnych statystyk pierwsze trzy wyniki wyszukiwania zbierają nawet 50% ruchu, co jest najlepszym przykładem na to, że warto być wysoko w wynikach wyszukiwania danej kategorii.
Dobrym pomysłem jest również wykonanie hybrydy obu tych sposobów marketingowych. Według tej opcji możemy połączyć pozytywne merytoryczne wpisy z linkiem do naszej witryny i umieszczać je w poczytnych misjach np. na blogach, forach czy tworzyć z nich artykuły sponsorowane. Dzięki temu nasze działania będą kompleksowe, zyskamy wiele korzyści płynących z obu tych sposobów oraz zaoszczędzimy środki na publikacji jednego, a nie dwóch wpisów. Znalezienie odpowiednich miejsc do publikacji spełniających warunki obu sposobów będzie nieco trudniejsze, ale w zamian możemy skutecznie reklamować naszą firmę i pozyskiwać nowych klientów.