Strony internetowe to obecnie podstawowe źródło wiedzy i informacji o świadczonych usługach, sprzedawanych produktach, czy organizowanych wydarzeniach. Celem właścicieli stron jest dotarcie do jak największej rzeszy ludzi i właśnie w tym pomaga im pozycjonowanie. Jakie działania wpływają na efektywne pozycjonowanie stron internetowych w wyszukiwarce?
Dlaczego pozycjonuje się strony internetowe?
Wpisując szukaną frazę w wyszukiwarkę Google, użytkownicy oczekują, że na pierwszych pozycjach wyników wyszukiwania, pojawi się odpowiedź na ich zapytanie. Sprawdzają przeważnie kilka pierwszych od góry stron internetowych i nie zagłębiają się w informacje na bardziej odległych pozycjach. W związku z tym, właścicielom stron internetowych szczególnie zależy, aby ich witryna znalazła się na jednym z pierwszych kilku miejsc. Pozwala im to na generowanie większej sprzedaży lub przekazaniu danej informacji większej ilości osób. Co trzeba zrobić, żeby witryna uzyskała wysoką pozycję po wyszukaniu danej frazy?
Dobieranie słów kluczowych
Jednym z podstawowych elementów pozycjonowania strony internetowej jest dobranie słów kluczowych ściśle związanych z jej treścią. Algorytmy Google szukają w dostępnych artykułach fraz, których poszukuje użytkownik. W związku z tym, dobrze jest umieszczać w materiale tekstowym strony, słowa lub całe zdania, które wiążą się z omawianą tematyką. Przykładowo na stronie lokalnej cukierni powinny pojawiać się frazy bezpośrednio związane z oferowanymi wyrobami cukierniczymi w odmienionej i nieodmienionej formie. Jeśli właściciel strony adresuje jej treść do grona odbiorców z konkretnej okolicy, lokalizacja również powinna pojawić się w treści strony.
Jakość treści na stronie
Obecnie nie liczy się jedynie ilość słów kluczowych w treści strony, ale też jakość materiałów na niej zawartych. Dla wyszukiwarki Google większą wartość będą miały unikatowe teksty, które nie powtarzają się na innych witrynach. Właśnie dlatego kopiowanie treści wpływa negatywnie na ruch użytkowników na stronie internetowej.
Witryna przyjazna dla użytkownika
Zaprojektowana strona internetowa powinna zachęcać do pozostania na niej dłużej i zagłębienie się w jej treść. Odpowiada za to kilka czynników. Ważnym aspektem jest szybkość ładowania się witryny. Wyszukiwarki proponują użytkownikom strony, które ładują się najszybciej. Istnieje bowiem ryzyko, że zbyt długie ładowanie zniechęci ich do zapoznania się z jej treścią.
Wzrost popularności urządzeń mobilnych spowodował, że wyszukiwarki chętniej pokazują strony, które posiadają zarówno wersję klasyczną, jak i dostosowaną do przeglądania na smartfonie czy tablecie. Użytkownicy chcą mieć równie dobry dostęp do tych samych materiałów na stacjonarnym komputerze, jak i w momencie, kiedy nie mają do niego dostępu.
Równie ważny jest graficzny wygląd materiałów na stronie. Przyjemne dla oka treści przyciągają i zachęcają do czytania. Optymalne artykuły na stronie powinny składać się z tekstu podzielonego na akapity, ponieważ łatwiej czyta się wyodrębnione, krótsze fragmenty, niż lity tekst. Każdy artykuł powinien mieć również ciekawe nagłówki i śródtytuły z frazami kluczowymi.
Linki na stronie
Pomocną praktyką w pozycjonowaniu jest korzystanie z linkowania wewnętrznego i zewnętrznego. Linki wewnętrzne, czyli odsyłające do innych podstron na tej samej stronie internetowej, wpływają na zwiększenie ruchu na witrynie. Natomiast zewnętrzne powinny służyć do odsyłania użytkowników do innych witryn, np. w celu zapoznania się z badaniami przytoczonymi w tekście.
Czy pozycjonowanie jest trudne?
Trudne to nieprecyzyjne określenie, lepiej jest powiedzieć, że pozycjonowanie bywa wymagające i czasochłonne. To proces, podczas którego należy w czasie zmieniać różne parametry i analizować, które działania sprawdzają się najlepiej.