Profile na portalach społecznościowych są obecnie cennym źródłem informacji nie tylko o osobach prywatnych i gwiazdach show biznesu, ale także o przedsiębiorcach. Prowadzenie facebooka czy instagrama to już nie nowatorski sposób na promocję swojej firmy, ale konieczny element strategii marketingowej. W związku z powyższym warto wiedzieć, czym jest social media marketing oraz jakie oferuje możliwości. Jeżeli dotychczas nie zdawałeś sobie sprawy, jak obsługa instagrama może wpłynąć na popularność Twojej działalności, to poniższy artykuł jest z pewnością dla Ciebie.
Czym jest social media marketing?
Social media marketing to rodzaj działań marketingowych. Ich celem jest zwiększenie popularności strony poprzez wykorzystanie mediów społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram, Twitter, YouTube czy Linkedin. Aktywne prowadzenie profili na wskazanych powyżej portalach sprawia bowiem, że firmie znacznie łatwiej jest znaleźć nowych klientów oraz dotrzeć do nich. Prowadzenie Facebooka czy kont na innych portalach umożliwia bowiem przekierowanie użytkowników do strony internetowej danego przedsiębiorcy, gdzie klient będzie mógł odnaleźć oferowane produkty czy usługi. Ponadto media społecznościowe w znaczący sposób ułatwiają komunikację z odbiorcami oraz budowanie długotrwałych więzi.
Social media marketing – podstawowe działania
Działania podejmowane w ramach social media marketing opierają się przede wszystkim na budowaniu pozytywnego wizerunku marki. Olbrzymie znaczenie ma przy tym zaangażowanie osób, które prowadzą profile na portalach społecznościowych. Jeżeli bowiem treści będą interesujące, a także publikowane regularnie, to z całą pewnością przełoży się to na ruch na stronie internetowej. Ponadto nie można bagatelizować działań mających na celu interakcje z klientami. Należy zatem na bieżąco odpowiadać na pytania oraz komentarze publikowane przez klientów, dzięki czemu pokażemy, iż zależy nam na ich opinii. Jeżeli nie jesteś pewien, jakie czynności będą pożądane i najlepiej wpłyną na wizerunek Twojej marki, możesz przejść szkolenie social media, na którym dowiesz się, co zrobić, aby Twój profil zapadł odbiorcom w pamięć.
W ramach strategii social media marketing bardzo ważny jest także właściwy wybór portalu społecznościowego. Powinien on umożliwić dotarcie do jak najszerszego kręgu osób potencjalnie zainteresowanych oferowanym produktem lub usługą. W tym zakresie warto określić grupę docelową (w tym wiek, płeć, miejsce zamieszkania czy zainteresowania potencjalnych odbiorców). Jest to na tyle istotne, że można rozważyć nawet zlecenie badań grupy docelowej zewnętrznej firmie, co pozwoli uniknąć ryzyka wdrażania niewłaściwej kampanii.
Prowadząc działania marketingowe w social mediach powinno się również wiedzieć, jakie funkcje oferują poszczególne portale. Obsługa instagrama czy facebooka to bowiem nie tylko publikowanie postów. Portale te oferują szereg innych narzędzi, np. takich, które umożliwią monitorowanie zachowania użytkowników oraz zasięgu publikowanych treści. To z kolei pozwoli na zmierzenie efektywności podejmowanych działań. Ponadto dzięki temu szybko zorientujesz się, jeżeli Twoje treści przestaną być tak widoczne wśród odbiorców, jak niegdyś. Może to bowiem oznaczać, że nałożona została na Ciebie blokada na instagramie. Tego rodzaju kary stosowane są w stosunku do właścicieli profili, którzy postępują niezgodnie z regulaminem serwisu. Wówczas dany profil znacznie trudniej odnaleźć. Jeżeli zatem zauważysz spadki w statystykach, w przyszłości będziesz mógł unikać działań negatywnie wpływających na widoczność Twojego profilu.
Zalety social media marketingu
Social media marketing staje się coraz bardziej popularny nie bez przyczyny. Ma on bowiem wiele zalet. Wśród nich najczęściej wskazuje się na możliwość nawiązania bezpośredniego kontaktu z klientami, dużą grupę potencjalnych odbiorców, szybkość rozprzestrzeniania informacji oraz ich duży zasięg. Co więcej, za pomocą mediów społecznościowych można w dość łatwy sposób pozyskać nowych klientów oraz budować z nimi długotrwałe relacje. Nie bez znaczenia jest przy tym, że to stosunkowo tania forma promocji, a przy tym skuteczna, o ile posiada się nad nią odpowiednią kontrolę.