Współczynnik konwersji ma znaczenie zwłaszcza dla właścicieli sklepów internetowych, ponieważ jest w stanie zamienić zainteresowanych na klientów i świadomie rozwijać pozycję marki lub firmy na rynku. Jest to o tyle istotne, że w e-commerce właściwie dobrana i wdrożona konwersja oznacza zysk dla sklepu. Co istotne, odnosi się to również do innych działań prowadzonych w sieci, takich jak np. sprzedaż szkoleń online, ponieważ wiedza również jest towarem, który można reklamować i promować.
Współczynnik konwersji – co to jest i co określa?
Konwersją określa się działanie, które zmienia biernego użytkownika w aktywnego klienta. Ma to miejsce wówczas, kiedy dochodzi do zakupu, zainteresowania danym produktem lub usługą oraz wówczas, gdy nowa osoba zapisze się do newslettera, wykazując zainteresowanie bieżącymi działaniami w sklepie i na bieżąco obserwuje jego rozwój.
W najprostszym rozumieniu konwersja stanowi działanie, które daje możliwość skupienia uwagi użytkownika poprzez wpisy, wygląd strony oraz jej treść. Jeśli w efekcie użytkownik zostanie na tej stronie dłużej i np. dokona zakupu lub zapisze się do newslettera, to wówczas uznaje się, że konwersja przyniosła efekty. Do tego jednak niezbędna jest właściwa optymalizacja i pozycjonowanie stron WWW.
Współczynnik konwersji w e-commerce – dlaczego jest istotny?
W przypadku działań e-commerce współczynnik konwersji stanowi element całej strategii marketingowej i wizerunkowej. Wspomaga wdrożenie sprzedaży i pozwala zamienić biernych użytkowników na aktywnych. Same cele mogą być różne i zależeć od profilu działania firmy, np.:
- w sklepie internetowym celem działań jest finalizacja zakupu;
- w przypadku stron internetowych jako cel można przyjąć skorzystanie przez klienta z usługi lub nawiązanie relacji;
Co istotne, celem konwersji nie jest jednorazowa wizyta, ale budowa trwałego wizerunku firmy lub marki i ich produktów, co jest możliwe wówczas, gdy użytkownik jest w stanie zapamiętać samą witrynę, jak i dostępne na niej produkty, treści itp.
Jak obliczyć współczynnik konwersji?
Współczynniki konwersji oblicza się w oparciu o liczbę konwersji podzieloną przez całkowitą ilość interakcji z reklamą, które można łączyć ze sobą w tym samym okresie.
W sytuacji kiedy śledzi się kilka działań jednocześnie, w tym również te, które mają wpływ na konwersję, współczynnik konwersji może wynosić nawet ponad 100%.
W praktyce dzięki liczeniu współczynnika konwersji na koncie możliwe jest także podejmowanie decyzji co do przyszłych działań reklamowych i rozwoju firmy.