Firmowe szkolenia nie muszą być nudne. Nie muszą być też stratą czasu. Wystarczy tylko dobrze je zaprojektować, a następnie przeprowadzić w sposób angażujący uczestników, z wykorzystaniem tak zwanych metod aktywnych. Szkolenia, które przynajmniej częściowo mają formę warsztatów, dają o wiele więcej uczestnikom.
Badanie potrzeb szkoleniowych
Dobra firma szkoleniowa, która przygotowuje się do przeprowadzenia szkoleń dla określonej grupy pracowników, musi wcześniej dokonać tak zwanego badania potrzeb szkoleniowych. To bardzo ważne etap projektowania szkolenia, będący tak naprawdę kluczowym dla tego, by szkolenie było efektywne. Dlaczego? Bo tylko takie szkolenia pracowników, które odpowiadają na ich realne potrzeby i pomagają w rozwiązaniu problemów, są pozytywnie postrzegane przez pracowników. Oczywiście w każdej grupie trudno zaspokoić potrzeby dosłownie wszystkich. Mimo wszystko jeżeli weźmie się pod uwagę potrzeby szkoleniowe większości, można zaprojektować naprawdę dobre szkolenie, która będzie też efektywne.
Mierzenie efektywności szkolenia
W jaki sposób mierzyć efektywność szkolenia? Czy da się to zrobić tuż po zakończeniu, czy trzeba poczekać jakiś czas? Zwykle po zakończeniu spotkania szkoleniowego, uczestnicy wypełniają ankietę, w której oceniają trenera oraz przedstawione przez niego treści. Trudno jednak nazywać to mierzeniem efektywności szkolenia. Na pewne zmiany, które przekładają się na przykład na lepszą organizację pracy, unikanie błędów, wdrażanie nowych rozwiązań, trzeba bowiem poczekać. Badanie efektów szkolenia powinno odbywać się zatem kilka tygodni po zakończeniu cyklu spotkań z pracownikami. Jeżeli prowadzone są szkolenia dla urzędników, które dotyczą na przykład nowelizacji pewnych przepisów prawa, na mocy których pracują urzędnicy, efektywność może być mierzona poprzez wykonanie testu wiedzy. Oczywiście to element, który zwykle bardzo stresuje pracowników, jednak nie da się ukryć, że z drugiej strony mobilizuje też do większej uwagi i aktywności podczas szkolenia.
Aktywne techniki prowadzenia szkoleń
Jeśli szkolenie prowadzone jest stacjonarnie, absolutnie należy pracować metodami aktywnymi, które angażują uczestników. Powinno stawiać się na ćwiczenia, takie jak na przykład burza mózgów, odgrywanie scenek, case studies. Jeśli szkolenie jest w formie online, warto jak najczęściej proponować filmy, angażować do dyskusji, stosować przerywniki, dzięki którym utrzyma się aktywność uczestników. Najgorsze szkolenie to takie, które ma monotonną formę wykładową.