Zarówno właściciele firm, których dane zostały przeniesione do Internetu, jak również specjaliści IT dążą do zabezpieczenia swoich interesów i skutecznej ochrony swoich danych, jak również skutków ewentualnych błędów i cyber zdarzeń, jakie mogą wystąpić w czasie pracy. Podpowiadamy, co powinno obejmować ubezpieczenie cyber, aby pokrywać straty w danych informatycznych lub wizerunku firmy, który ucierpiał wskutek cyber zdarzeń.
Czego dotyczy ubezpieczenie cyber?
Cyber ubezpieczenia wykupuje się z myślą o pokrywaniu strat finansowych, jakie mogą powstać wskutek użytkowania sprzętu komputerowego, urządzeń mobilnych oraz obsługi sieci teleinformatycznej. Szkody, jakie obejmują cyber ubezpieczenia, mogą wynikać z błędów w pracy specjalistów IT, jak również cyber zdarzeń, takich, jak np. ataki hakerskie.
Skuteczna cyber ochrona powinna pozwalać na pokrycie szkód, jakie w efekcie błędów w pracy lub cyber zdarzeń mogą ponosić specjaliści IT, a także firmy, dla których świadczą oni swoje usługi na umowie B2B. Warunki ubezpieczenia cyber powinny obejmować nie tylko pokrycie szkód finansowych, ale też udzielenie pomocy w ich naprawie. Ponadto ważna jest również pomoc prawna w sytuacji, w której kontrahent ma wobec specjalisty IT roszczenia finansowe dotyczące poniesionych strat.
Co powinno znaleźć się w cyber ubezpieczeniu?
Przed podpisaniem umowy, warto dokładnie zapoznać się z umową cyber ubezpieczenia. Chodzi przede wszystkim o upewnienie się, że w przypadku wystąpienia szkód, ubezpieczenie zawodowe OC pokryje je, nie narażając specjalisty IT na odpowiadanie swoim majątkiem. Dwie zasadnicze grupy pokrywach start to szkody w sprzęcie i sieci oraz roszczenia osób trzecich.
Szkody w sprzęcie i sieci obejmują:
- utratę danych – pokrycie szkód finansowych, jakie powstały wskutek utracenia, wycieku bądź kradzieży danych;
- przerwy w działalności – pokrycie strat, jakie powstały wskutek awarii sieci teleinformatycznej;
- cyber zdarzenia – mowa tu o internetowych kradzieżach, wymuszeniach czy wreszcie atakach hakerskich na sieci internetowe i telefoniczne;
- oszustwa – wskutek oszustw może dojść do utraty środków pieniężnych lu danych osobowych;
- szkody wizerunkowe – wskutek błędów lub cyber zdarzeń może dojść do nadszarpnięcia wizerunku firmy, dlatego też ważne jest, aby polisa pokrywała koszty jego naprawy.
Roszczenia osób trzecich
Zapoznaj się dokładnie również z tymi warunkami polisy, które dotyczą pokrycia roszczeń osób trzecich. Mogą one dotyczyć:
- naruszenia własności intelektualnej;
- spowodowania strat wizerunkowych lub zniesławienia;
- uszkodzenia sprzętu lub sieci;
- uniemożliwienia dostępu do danych;
- zapłaty opłat sądowych;
- przywrócenia prawidłowego działania sieci, sprzętu lub oprogramowania.
Przed wyborem cyber ubezpieczenia musisz dokładnie rozważyć możliwe zdarzenia, jakie mogą mieć miejsce w Twojej pracy jako specjalisty IT. Ponadto weź pod uwagę każdy rodzaj usług, jakie świadczysz i upewnij się, że są wymienione w warunkach ubezpieczenia, aby pokrycie kosztów z polisy było możliwe.