Firmy, które rezygnują z wdrażania nowych technologii, szybko zostają zdystansowany przez konkurencję. Jednym z najnowszych biznesowych trendów jest robotic process automation. Na czym polega RPA, gdzie się sprawdza i jakie korzyści wynikają z wdrożenia tego narzędzia w organizacji?
Czym jest robotic process automation?
W codziennym działaniu współczesnych przedsiębiorstw kluczową rolę odgrywają informacje. Systemy i bazy danych pozwalają na zbieranie i wykorzystywanie wiedzy o klientach, która z kolei przyczynia się do wyższej sprzedaży. Większa liczba danych i procesów to duży kapitał, ale z drugiej strony spore wyzwanie dla pracowników, którzy coraz więcej czasu poświęcają na wykonywanie rutynowych zadań.
Robotic process automation to narzędzie oparte o sztucznej inteligencji naśladujące człowieka, którego zadaniem jest automatyzacja powtarzalnych procesów. Oznacza to oszczędność czasu i kosztów. Uzupełnianie, kopiowanie, a także przenoszenie danych spoczywa w tej chwili na komputerach, które w tego typu zadaniach są bezbłędne w odróżnieniu od ludzi. Z kolei pracownicy mogą skupić się na pracy kreatywnej, co oznacza większą wydajność przedsiębiorstwa.
W jakich branżach RPA znajduje zastosowanie?
Zalety działania RPA dostrzeżono już w wielu branżach. Narzędzie jest przydatne wszędzie tam, gdzie dokonuje się rozliczeń, wystawia faktury, zarządza zleceniami i zamówieniami, tworzy raporty czy umawia wizyty. Bez sztucznej inteligencji nie może obejść się coraz więcej firm z branży ubezpieczeniowej, bankowej, ochrony zdrowia, telekomunikacyjnej czy energetycznej. RPA ułatwia rozliczenia finansowe, obsługę klientów, a nawet zarządzanie zasobami ludzkimi. Czy wdrożenie automatyzacji procesów jest trudnym zadaniem?
W jaki sposób wprowadzić RPA do swojej organizacji?
Tak naprawdę, aby wprowadzić RPA do swojego przedsiębiorstwa wystarczy zaimplementować odpowiednie oprogramowanie, na przykład najpopularniejszej na świecie platformie RPA zbudowanej przez UiPath. Program działa na komputerach i urządzeniach mobilnych użytkowników końcowych, ułatwiając im codzienną pracę. Wdrożenie najlepiej przeprowadzić z pomocą doświadczonego partnera.
Na polskim rynku taką usługę oferuje między innymi firma Craftware, czyli Złoty Partner UiPath i Platynowy Partner Salesforce w naszym kraju. Nie warto zwlekać wdrożeniem RPA, bo nie musi być ono drogie, a potencjalnie przynosi ogromne korzyści.