Budowanie społeczności obserwujących na Instagramie potrafi być długotrwałe i żmudne, ale warto w to włożyć trochę wysiłku, gdyż dobrze zbudowana społeczność zagwarantuje nam zaangażowanych followersów. To właśnie ich reakcje na posty dają szansę na kolejne polubienia i komentarze. Co zrobić, aby wybić się na Instagramie?
Instagram to świetne narzędzi gdzie możesz dać się poznać innym. Interakcja z innymi użytkownikami jest banalnie prosta. Jednak samo zdobywanie obserwujących i lajków pod zdjęciami nie jest już takie „z górki”. Wiele osób decyduje się na kupowanie lajków na Instagramie, co może być dobrą decyzją o ile to nie jedyny filar naszej strategii marketingowej.
Poniżej przedstawiamy listę praktycznych i skutecznych porad, które pomogą Ci zyskać nowych obserwujących. Przygotowaliśmy aż 8 porad jak możesz zwiększyć liczbę fanów na Instagramie
Dobrze wybierz nazwę
Nazwa profilu jest niezwykle istotna, a zbyt skomplikowana może zepsuć całą zabawę już na początku. Zakręcona i zabawna nazwa, być może fajnie brzmi, ale nie zawsze jest łatwa do zapamiętania. Zadbaj o nazwę, która będzie się kojarzyła z tym, co robisz, a jednocześnie będzie dobrze zapadała w pamięć. Tworząc nazwę, możesz wykorzystać część swojego imienia i nazwiska lub swój pseudonim. Niezależnie co wybierzesz, warto pobawić się słowami i myśleć niesztampowo. Jeśli konto na Instagramie ma być powiązane z firmą, koniecznie jej nazwa i nazwa konta powinny być ze sobą silnie powiązane. Dzięki temu zadbasz, aby marka była bardziej rozpoznawalna.
Dbaj o regularność
Regularne publikowanie treści to podstawa wszystkich portali społecznościowych, a więc również Instagrama. Długa cisza i brak nowych wpisów nie zachęcają do zaglądania na Twoje konto i znacznie zmniejszają widoczność Twoich wpisów. Jeśli planujesz dłuższą nieobecność, poinformuj o tym swoich followersów i staraj się zamieszczać chociaż krótsze i prostsze treści. Możesz też wcześniej przygotować sobie materiały, które będziesz publikować w takich sytuacjach np. w przypadku właścicieli firm warto informować klientów, o planowanym urlopie odpowiednio wcześniej.
Publikowanie zdjęć
Publikowanie zdjęć to podstawa na Instagramie, ważny jest nie tylko temat, ale również jakość obrazu. Zadbaj o odpowiednie oświetlenie, wykadrowanie i tło. Jeśli robisz zdjęcia w swoim domu, pilnuj, aby nie znalazły się na nich krępujące szczegóły, czy wielki bałagan (chyba że jest to temat zamieszczanej treści). Równie ważna, jak jakość zdjęć jest pora ich publikowania. Obserwuj, które zdjęcia zbierają najwięcej reakcji i kolejne zamieszczaj o podobnych porach i w te same dni tygodnia. Według statystyk najlepszymi dniami do publikowania są środy i piątki w godzinach od 10 do 11 rano. Zwróć także uwagę, jakie zdjęcia przyciągają najwięcej odbiorców i zadbaj, aby kolejne miały podobny charakter. Przykładowo, jeśli najwięcej reakcji zbierają zdjęcia naturalne w ciekawym otoczeniu, to staraj się robić właśnie takie. Jednak pilnuj aby nie zrobiło się zbyt nudno.
Zadbaj o temat przewodni swojego kanału
Wrzucanie wszystkiego co przyjdzie na myśl twórcy, nie sprawdza się na dłuższą metę. Spójny charakter wpisów i zdjęć sprawia, że followersi zostają na dłużej na Twoim kanale. Długotrwali odbiorcy zapewniają reakcje i komentarze, tak ważne dla popularności Twojego konta. Tak więc dobrze przemyśl tematykę, jaką chcesz się zająć. Najlepiej, jeśli powiązana jest ona z Twoją pasją czy zainteresowaniami, wtedy prowadzenie profilu jest przyjemniejsze, a wpisy i historie bardziej autentyczne, a to przyciąga ludzi.
Rozmawiaj i bądź aktywny
W opisach swoich zdjęć zachęcaj do komentowania, zadawaj pytania lub proś o rady i wskazówki. To skutecznie zwiększa szanse na komentarze, które podnoszą widoczność Twojego wpisu. Tak samo odpowiadaj na pytania swoich fanów, wchodź z nimi w interakcje i dyskutuj. Ciekawa dyskusja, czy zabawne komentarze skutecznie zatrzymują obserwujących na dłużej. Pamiętaj też, że jeśli jakiś komentarz jest niepochlebny to lepiej nie odpowiadać na niego od razu. Ochłoń kilka minut, zastanów się co i w jaki sposób chcesz powiedzieć i dopiero wtedy umieść odpowiedź. No i nie przejmuj się krytyką i rób to, co lubisz, w Internecie działa ta sama zasada co w branży rozrywkowej – najważniejsze, żeby było o nas głośno.
Poznaj algorytmy rządzące Instagramem
Na zasięg zamieszczanych treści wpływ ma wiele czynników, z których najważniejsze są:
- czas zamieszczenia treści – w pierwszej kolejności wyświetlane są najnowsze wpisy;
- popularność i liczba reakcji – im jest większa tym, większe szanse na duży zasięg;
- zainteresowania użytkowników – Instagram, tak jak inne portale społecznościowe dopasowuje wyświetlane treści do ulubionych zdjęć oraz zainteresowań. Dlatego, tak ważne jest zachęcanie obserwujących do reagowania na zamieszczanie treści. Nawet jeśli obserwują konto, ale nie reagują na zamieszczane posty, to kolejne mogą im się w ogóle nie wyświetlać, gdyż portal uzna je za nieinteresujące dla danego użytkownika.
Wykorzystaj inne kanały do promowania swojego konta
Posiadasz profile na innych portalach społecznościowych lub masz swoją stronę internetową? Poinformuj swoich odbiorców, że prowadzisz również kanał na Instagramie. Dodając posty, czy wpisy zrób również odniesienie do tego, co zamieszczasz na Instagramie. Im częściej (ale nie nachalnie) będziesz informować o tym, co się dzieje na Twoich pozostałych kanałach, tym większa szansa, że obserwujących będzie przybywać.
Postaw na jakość
Dobra jakość zdjęć świetnie przyciąga kolejnych obserwujących. Jeśli nie posiadasz dobrej jakości aparatu, możesz wykorzystać filtry dostępne w aparatach telefonów komórkowych lub zainteresować się obróbką zdjęć. Jednak jakość to nie tylko kwestia zdjęć, ale również dobra i ciekawa historia napisana w sposób interesujący i poprawny. Zadbaj o prawidłową stylistykę i wyeliminuj błędy językowe, żeby nie odstraszać potencjalnych followersów. Nawet najlepsza historia może dużo stracić, gdy błędy i literówki utrudniają jej przeczytanie.