W kontekście oglądania treści online, Polacy coraz chętniej wybierają serwisy VOD. Według najnowszych badań przeprowadzonych przez SentiOne, bezkonkurencyjny w Polsce pozostaje Netflix. Ta platforma VOD zdobyła serca wielu użytkowników i znalazła się na szczycie rankingu popularności.
Tradycyjna telewizja kontra platformy streamingowe
Badania potwierdzają to, co wielu już podejrzewało: tradycyjna telewizja traci na znaczeniu wśród Polaków. Średnio spędziliśmy przed ekranem telewizora nieco ponad 4 godziny dziennie w 2021 roku, co stanowi najgorszy wynik od dekady. Co więcej, trend malejącej oglądalności dotyka wszystkie grupy wiekowe, co wskazuje na ogólnokrajową zmianę nawyków konsumenckich w zakresie korzystania z mediów.
Niewątpliwie, boom na platformy streamingowe jest efektem zmieniających się nawyków konsumenckich. Imponujący wzrost oglądalności o 266% w ciągu zaledwie trzech lat świadczy o dynamicznych zmianach w sposobie, w jaki Polacy konsumują treści medialne. W czołówce znalazł się niezmiennie Netflix, z imponującą liczbą 13 mln użytkowników, zostawiając za sobą takie serwisy jak VOD Wp.pl czy Player.pl.
Efekty analizy wzrostu popularności serwisów VOD
Aby dogłębnie zrozumieć, jakie serwisy cieszą się największym zainteresowaniem w środowisku online, SentiOne wdrożyło swoją technologię opartą na sztucznej inteligencji, by prześledzić rok 2021 pod kątem platform VOD i streamingowych. Analiza uwzględniała zarówno platformy z modelami subskrypcyjnymi takimi jak https://vodpilot.pl/ gdzie użytkownicy płacą stałą miesięczną opłatę, jak i serwisy, gdzie opłaty są pobierane za dostęp do konkretnych filmów czy seriali.
HBO GO, mimo że nie odnotowuje tak imponujących wyników jak konkurencja, nadal posiada znaczący udział w polskim rynku streamingowym. Serwis został wymieniony w sieci 152,5 tys. razy, przy czym te wzmianki docierały do imponującej liczby 353 mln odbiorców. Wyjątkową popularność zyskał w marcu, a wśród wyróżnionych produkcji najczęściej pojawiały się tytuły „Mare z Easttown” oraz „Euforia”.
Niektóre pozycje w rankingu zaskakują
Amazon Prime Video uplasowało się na trzecim miejscu w rankingu z wynikiem 77,6 tys. wzmianek oraz zasięgiem 90 mln wyświetleń. Najwięcej komentarzy dotyczących tej platformy pojawiło się w październiku. Ciekawy jest rozkład płci wśród użytkowników dyskutujących o platformach VOD. Gdy Netflix i HBO GO zdobywają zainteresowanie zarówno mężczyzn, jak i kobiet w podobnym stosunku, to jedynie 13% komentarzy dotyczących Amazona jest autorstwa kobiet. Interesujące jest to, że Amazon wprowadził na polski rynek atrakcyjną ofertę Amazon Prime, która zdaje się przyciągać głównie mężczyzn.
Disney+ przyciąga uwagę wielu Polaków, mimo że oficjalnie nie jest dostępny na polskim rynku. Wielu internautów poszukuje alternatywnych sposobów dostępu, takich jak VPN czy torrenty. Platforma została wspomniana prawie 72 tys. razy, a komentarze o niej miały ogromny zasięg – aż 219 mln wyświetleń. To więcej niż w przypadku wspomnianego wcześniej Amazona. Wiele dyskusji dotyczyło produkcji związanych z uniwersami Marvela i „Star Wars”. W marcu zasięg dyskusji na temat Disney+ wzrósł o imponujące 1700 procent.
Zagraniczne i polskie platformy z filmami online
Podobnie jak w przypadku Amazona, dyskusje wokół Apple TV+ prowadzą głównie panowie – stanowią oni aż 81 proc. wszystkich komentarzy, podczas gdy panie jedynie 19 proc. Serwis ten został przywołany w internecie 63,3 tys. razy, osiągając zasięg na poziomie 239 mln wyświetleń. Najczęściej komentowane były takie produkcje jak „Ted Lasso”, „Fundacja” czy „For All Mankind”.
Natomiast telewizja online Polsat Box oraz jej mobilna wersja Polsat Box Go zgromadziły 100,1 tys. wzmianek i 103 mln wyświetleń. Popularne dyskusje koncentrowały się wokół Ligi Mistrzów. Z kolei w sierpniu na polski rynek weszła nowa platforma – Viaplay. Chociaż działała przez krótki okres, zdobyła spore zainteresowanie w internecie – blisko 30 tys. komentarzy i 27 mln wyświetleń. Ciekawostką jest, że aż 80 proc. komentarzy pochodziło od mężczyzn, a wiele z nich dotyczyło tematyki sportowej.
Player, VOD i CDA zamykają listę
Player.pl został wspomniany w sieci nieco ponad 35 tys. razy, generując przy tym 23 mln wyświetleń. Szczególnie gorący był luty, z którego pochodziło ponad połowę, czyli około 14,5 tys. wzmianek. Co warto podkreślić, największa dyskusja na temat tej platformy odbywała się na Facebooku, skąd pochodziło aż 71 proc. wzmianek. Natomiast serwis VOD.pl miał 25,5 tys. komentarzy, które zdobyły zasięg na poziomie 161 mln wyświetleń. Największa aktywność użytkowników dotycząca tej platformy miała miejsce w pierwszych trzech miesiącach 2021 roku.
O CDA Premium było dość cicho – serwis zgromadził jedynie 7,3 tys. wzmianek, które przyciągnęły 5 mln wyświetleń. Co ciekawe, spora część dyskusji o tej platformie (36 proc.) pochodziła z forów internetowych. Z kolei Rakuten TV został wspomniany blisko 6 tys. razy, z zasięgiem 10 mln wyświetleń. Tutaj dominującym miejscem rozmów były portale internetowe, które generowały aż 44 proc. wzmianek.