Strony internetowe wczytują się z różną prędkością. Jako użytkownicy lubimy, gdy zaraz po kliknięciu linku strony, ta jest załadowana. Nikt nie lubi tracić czasu na czekanie, aż w karcie wyświetlą się poszukiwane informacje. Czekamy maksymalnie 2-3 sekundy, a po tym czasie klikamy x i wyłączamy stronę. Ale szybkość ładowania strony jest ważna nie tylko z tego powodu. Dlaczego jest ona tak istotna i na co ma wpływ?
Prędkość ładowania strony internetowej – dlaczego jest tak ważna?
Szybkie tempo wczytywanie się strony internetowej jest doceniane nie tylko przez użytkowników, ale także przez roboty np. Google. Witryny, które wczytują się dłużej, są częściej porzucane przez użytkowników. A dla robotów wyszukiwarki to jasny sygnał, że dana witryna jest niefunkcjonalna i nie wytwarza odpowiedniego zaangażowania użytkowników. Przez to jej pozycjonowanie znacznie spada. Co to oznacza? W praktyce taka strona jest wyświetlana coraz niżej w wynikach wyszukiwania, aż w końcu całkowicie znika z pierwszej strony wyszukiwarki. To prowadzi do mniejszego ruchu na stronie, co z kolei przekłada się na jeszcze gorsze pozycjonowanie.
Prędkość wczytywania strony a indeksowanie treści przez roboty
Skoro indeksowaniem stron internetowych zajmują się roboty, można by pomyśleć, że mają one nieograniczone możliwości czasowe. Nic bardziej mylnego. Tak, jak użytkownik wyłącza stronę, gdy ta się zbyt długo wczytuje, tak samo porzucają ją roboty wyszukiwarki, nawet jeśli nie zaindeksowały wszystkich podstron. Roboty zajmujące się indeksowaniem także mają ograniczony czas. Posiadają one budżet indeksowania, w którym muszą się zmieścić. Oznacza to, że jeśli witryna długo się ładuje, robot traci czas. Gdy ten upłynie, robot przestaje indeksować stronę, przez co wiele podstron może być nieuwzględnione podczas tworzenia wyników wyszukiwania. Jakie to ma znaczenie? Niezaindeksowane podstrony nie są widoczne w wynikach wyszukiwania, więc użytkownicy na nie mogą na nie trafić. To oznacza o wiele niższy ruch na stronie.
Korzystasz z Google Ads? Prędkość wczytywanie strony ma ogromne znaczenie!
Im dłużej wczytuje się strona internetowa, tym większe koszty reklam generuje. Dlatego właśnie warto zadbać o to, by witryna ładowała się jak najszybciej, ponieważ to będzie oznaczać znaczny spadek kosztów. Dodatkowo strona zawierająca Google Ads stanie się bardziej konkurencyjna.
Czy strona ładuje się odpowiednio szybko? Jak poprawić wyniki?
Jak sprawdzić, czy strona internetowa ładuje się odpowiednio szybko? Można skorzystać z różnego rodzaju narządzi, np. PageSpeed Insights, którego autorem jest właśnie Google. Mając dane dotyczące prędkości wczytywania witryny, możemy zadbać o poprawę wskaźników. Czasem wystarczy lepszy hosting, który poprawi parametry ładowania. Oprócz tego duże znaczenie mają rozmiary obrazów na stronie. Im większe i lepszej jakości fotografie, tym szybkość ładowania strony będzie słabsza. Warto także unikać animacji, które zajmują zbyt dużo miejsca. Opóźniają one wczytywanie strony.